@article{oai:fcu.repo.nii.ac.jp:00000152, author = {弘田, 陽介 and 曾, 海鵬 and 上田, 響 and 山本, 圭介 and HIROTA, Yosuke and ZENG, Haipeng and UEDA, Kyo and YAMAMOTO, Keisuke}, journal = {福山市立大学教育学部研究紀要, Bulletin of the Faculty of Education}, month = {Feb}, note = {application/pdf, 本研究では、今日の幼児教育・保育のICT化および保育ドキュメンテーションへの注目を鑑み、大学および企業の研究者、幼稚園・保育所の保育者が共同で先進的なデジタル・ドキュメンテーションシステムを開発するプロセスを論じている。このシステムには、大きな新規性がある。それは動画をシステムに載せ、保育者が実践の中で気になる箇所を大きな労力をかけることなく省察できることである。加えて、その動画に登場する子どもの顔を自動的に認識し、表情から感情を読み取ろうとする機能もそのシステムは包含している。本論文では、それをデザインする含意、技術的な構成、そして検証まで論じている。現段階では、そのまま使用し、子どもの顔や感情を認識できる高度な実用性をもっていないが、この試行的なシステムは、教育・保育実践における今後の人間と技術の協働の在り方まで私たちに考えさせるものであった。 In this study, we describe the process of jointly designing the advanced digital documentation systems by university and company researchers and early childhood teachers. Our system has great novelty. It mounts videos of educational practices, which teachers can select and see, and enables them to reflect on the points that they are concerned about in their practice without much effort. In addition, the system includes a function that automatically recognizes the faces of children appearing in videos and interprets their emotions from facial expressions. This paper discusses the implications of designing the system called ‘Flying baby’, its technical composition and verification. At this stage, it does not have a high level of practicality because it is very difficult to increase the accuracy of recognizing children’s faces and emotions from the videos, but this trial is what makes us think about the future of human-technology collaboration in the practice of ECEC.}, pages = {57--70}, title = {Technical Report on Designing Video Documentation System on the Practice of Early Childhood Education and Care, Utilizing Automatic Face and Emotion Recognition}, volume = {8}, year = {2020}, yomi = {ヒロタ, ヨウスケ and ウエダ, キョウ and ヤマモト, ケイスケ} }