@article{oai:fcu.repo.nii.ac.jp:00000156, author = {倉盛, 美穂子 and 上山, 瑠津子 and 光本, 弥生 and 渡邉, 眞依子 and KURAMORI, Mihoko and UEYAMA, Rutsuko and KOMOTO, Yayoi and WATANABE, Maiko}, journal = {福山市立大学教育学部研究紀要, Bulletin of the Faculty of Education}, month = {Feb}, note = {application/pdf, 近年,保育者養成・教員養成系大学では,保育者・教員志望学生が初任者として必要な知識や技術を獲得する過程を明示する取り組みが盛んである。保育者養成を対象としたものは実習を軸に作成されており,養成課程全体を網羅したものは見当たらない。本研究では,実習指導経験のある保育者を対象に,保育者志望学生に求める知識や技術(専門的力量)について尋ねた。調査の結果,保育者志望学生に求める専門的力量は, 4 領域(【子ども理解】,【生活援助の環境構成】,【遊びの環境構成】,【対人関係構築】)あり,因子分析を行った結果,合計10因子が見出された。初任保育者の習得状況を調べると,いずれの因子においても,初任保育者の専門的力量のレベルは,保育者志望学生が養成段階終了に獲得を期待されているレベルに達していないことが明らかになった。 In recent years, the curriculum for early childhood pre-service teachers has focused on professional competency and effectively training students; however, the most important professional competencies and skills that should be acquired prior to graduation are unclear in this curriculum. The aim of our study was to examine the competencies that are required in early childhood pre-service teacher education. A survey revealed four domains (“Understanding of children”, “Environmental setting to support daily life”, “Environmental composition of play”, and “Building interpersonal relationships”) with a total 10 factors as competencies required for early childhood teachers. Furthermore, it was found that some competencies trained in early childhood preservice teacher education did not meet the level required for beginner teachers.}, pages = {21--30}, title = {保育者志望学生に求められる専門的力量:実習指導経験のある保育者への調査を通じて}, volume = {9}, year = {2021}, yomi = {クラモリ, ミホコ and ウエヤマ, ルツコ and コウモト, ヤヨイ and ワタナベ, マイコ} }