@article{oai:fcu.repo.nii.ac.jp:02000014, author = {山西, 正記}, journal = {福山市立大学教育学部研究紀要, Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University}, month = {2024-02-29, 2024-04-26}, note = {application/pdf, この研究では,学習者が他者の動きから力動的な「感じ」を把握している可能性に挑戦することであった。実験参加者(n=10)は,動画に記録されたリズミカルな周期運動を観察しながら,「リズムを獲る」ことが要求された。彼らが「リズムを獲った」という信号は,示指の等尺性力発揮で確認した。彼らが観察した動画は4種(腕運動と脚運動の身体部位観察課題と屈伸運動と跳躍運動の全身運動観察課題)であり,もし彼らが4種それぞれの運動の条件に共感したのであれば,異なった力動的な「感じ」が知覚されると予測した。 その結果,比較的時間的分節が不明瞭な動作を観察するとき,参加者は早めに反応し,誤差を確認・修正する時間的余裕(間合い)を創り,「リズムを獲る」ことが明らかとなった。また呈示された動作の観察から力動的な「感じ」を把握している様相は明確に捉えることができなかったが,詳細な分析から,動作に連動して可動する関節の数や観察者が注目している身体部位に可能性が見出された。, This study had learners explore the possibilities of grasping a dynamical feel from the movements of others. The experiment participants (n=10) were required to “capture the rhythm” by observing rhythmical cyclic movements recorded in a video. Signals indicating that they had “captured the rhythm” were detected by measuring force outputted by isometric contraction of their index fingers. They watched four videos: the body-part observation task containing arm and leg movements and the whole-body observation task containing bending and jumping movements. If the participants managed to identify with those movements, they would perceive a different dynamical feel. The results clarified that when observing movements in which relative temporal articulation is unclear, the participants react early, make time (intervals) for confirming and adjusting errors, and “capture the rhythm.” Moreover, it was not possible to determine clearly whether they grasped the dynamical feel by observing the movements shown. However, a detailed analysis revealed that this could be related to the number of joints shown in a video or the observed movement phases.}, pages = {95--103}, title = {他者の動きから力動的な「感じ(感覚)」を捉える可能性}, volume = {12}, year = {}, yomi = {ヤマニシ, マサキ} }