WEKO3
アイテム
質問紙調査に見る教師の音楽指導観:自由記述回答の計量テキスト分析を通して
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/127
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/1279bf065f6-c8af-49e9-a22d-999c8d2daa64
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 質問紙調査に見る教師の音楽指導観:自由記述回答の計量テキスト分析を通して | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Teacher’s Views of Music Teaching : Through the Quantitative Content Analysis of Free Descriptive Answers | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 質問紙調査 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音楽科 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 指導観 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 計量テキスト分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | テキストマイニング | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | questionnaire survey | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | music | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | views of teaching | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | quantitative text analysis | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | text mining | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
古山, 典子
× 古山, 典子× 瀧川, 淳× KOYAMA, Noriko× TAKIKAWA, Jun |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は,2016年に実施した小学校,中学校,高校教師を対象とした質問紙調査の自由記述回答に計量テキスト分析を行い,教師の音楽指導観を明らかにしようとするものである。計量テキスト分析にはKHCoderを用い,自由記述回答での頻出語とその共起ネットワークを基に考察した。本稿でテキスト分析の対象としたのは,①学校教育における音楽科の必要性について,②小学校での音楽専科教師の必要性について,③大学で学ばせるべき知識や技術についての3項目である。分析の結果,音楽科の必要性はいずれの校種でも感性や心を育てるために語られているが,発達過程に即した理由も存在していた。また,小学校に音楽専科が必要な理由として,「技術」や「知識」を含めて高い専門性が必要であると考えられていることが示された。そして,教師が教員養成課程で学ばせてほしいと考えている内容には,校種によって差異があることが明らかになった。 In this paper, we will clarify the teachers’ views of music teaching from the free descriptive answers that we conducted the questionnaire survey to the elementary, junior high, and secondary school teachers in 2016. The method of quantitative content analysis was used to analyze the data for this research. We use the KH Coder software to analyze the frequently appeared words and co-occurrence networks of these words. We analyze the answers of (1) needs of music class and (2) of music teachers in elementary schools. (3) the knowledge and technics that we should learn in the university. The results as follows; (1) because of building sensitivities and souls. And there are also some answers considering the developmental stage of children. (2) was that music teachers needs to possess highly professionalism including “technic” and “knowledge” of teaching music. And lastly, (3) were vary between elementary, junior high, and secondary school teachers. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 6, p. 19-29, 発行日 2018-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.06.03 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |