ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第6巻

初任期(2年目)教師の実践知の形成:福山市立大学教育学部卒業生を対象とした事例研究

https://doi.org/10.15096/fcu_education.06.09
https://doi.org/10.15096/fcu_education.06.09
cc8209ca-794d-41b8-bf69-c3b75043482a
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku06_09fujiwara.pdf kyoiku06_09fujiwara.pdf (409.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 初任期(2年目)教師の実践知の形成:福山市立大学教育学部卒業生を対象とした事例研究
言語 ja
タイトル
タイトル The Development of Novice (Second-Year) Teachers’ Practical Knowledge : A Case Study on Graduates of the Faculty of Education, Fukuyama City University
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 初任期教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 実践知
キーワード
主題Scheme Other
主題 ナラティヴ・アプローチ
キーワード
主題Scheme Other
主題 フォーカス・グループ・インタビュー
キーワード
主題Scheme Other
主題 事例研究
キーワード
主題Scheme Other
主題 knowledge
キーワード
主題Scheme Other
主題 narrative approach
キーワード
主題Scheme Other
主題 focus group interview
キーワード
主題Scheme Other
主題 case study
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 novice (second-year) teachers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 practical
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.06.09
ID登録タイプ JaLC
著者 藤原, 顕

× 藤原, 顕

WEKO 440

ja 藤原, 顕

ja-Kana フジワラ, アキラ

en FUJIWARA, Akira

Search repository
森, 美智代

× 森, 美智代

WEKO 441

ja 森, 美智代

ja-Kana モリ, ミチヨ

en MORI, Michiyo

Search repository
濵原, 泉

× 濵原, 泉

WEKO 442

ja 濵原, 泉

ja-Kana ハマハラ, イズミ

en HAMAHARA, Izumi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文では、入職2年目の実践体験を通して、初任期教師が形成している実践知について探究している。本学教職課程を修了した、4名の教師が研究参加者である。これらの教師を対象としてフォーカス・グループ・インタビューを行い、得られたナラティヴ・データに基づきつつ、彼らの実践知に関わった事例構成を試みた。事例の検討から得られた知見は、以下のようになる。(ⅰ)4名の初任期教師の内2名に関わって、その実践知形成は、拡張的変容、すなわち実践知の一側面を構成する既存の出来事の関連に、あらたな同質の出来事が付加され、その意味がより明確化していくという様態によって特徴付けられる。(ⅱ)残りの2名の教師に関わって、その実践知形成は、再構築的変容、すなわち実践知の一側面を構成する出来事の関連に、異質な別の出来事が対立して、その意味が変化していくという様態によって特徴付けられる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this paper, we explore the development of practical knowledge of novice teachers through their experiences of the second-year teaching. Four teachers, who had taken the teacher training course of our university, are research articipants. We try to compose the cases representing practical knowledge of the teachers, based on analyzing narrative data which was collected by focus group interviewing with them. Examining those cases, our findings are summarized as follows: (ⅰ) In the case of two of four novice teachers, the development of their practical knowledge is characterized by a mode of expansive transformation that the meaning of one aspect of it is more clarified , events of the same quality newly adding to the existing connected series of them, (ⅱ) in the case of other two teachers, the development of their practical knowledge is characterized by a mode of reconstructive transformation that the meaning of it is changed, events of the different quality opposed to the existing connected series of them.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 6, p. 83-96, 発行日 2018-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.06.09
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:54:49.569110
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3