WEKO3
アイテム
初任期(2年目)教師の実践知の形成:福山市立大学教育学部卒業生を対象とした事例研究
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/133
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/133cc8209ca-794d-41b8-bf69-c3b75043482a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 初任期(2年目)教師の実践知の形成:福山市立大学教育学部卒業生を対象とした事例研究 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Development of Novice (Second-Year) Teachers’ Practical Knowledge : A Case Study on Graduates of the Faculty of Education, Fukuyama City University | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 初任期教師 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実践知 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ナラティヴ・アプローチ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | フォーカス・グループ・インタビュー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 事例研究 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | knowledge | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | narrative approach | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | focus group interview | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | case study | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | novice (second-year) teachers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | practical | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
藤原, 顕
× 藤原, 顕× 森, 美智代× 濵原, 泉× FUJIWARA, Akira× MORI, Michiyo× HAMAHARA, Izumi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文では、入職2年目の実践体験を通して、初任期教師が形成している実践知について探究している。本学教職課程を修了した、4名の教師が研究参加者である。これらの教師を対象としてフォーカス・グループ・インタビューを行い、得られたナラティヴ・データに基づきつつ、彼らの実践知に関わった事例構成を試みた。事例の検討から得られた知見は、以下のようになる。(ⅰ)4名の初任期教師の内2名に関わって、その実践知形成は、拡張的変容、すなわち実践知の一側面を構成する既存の出来事の関連に、あらたな同質の出来事が付加され、その意味がより明確化していくという様態によって特徴付けられる。(ⅱ)残りの2名の教師に関わって、その実践知形成は、再構築的変容、すなわち実践知の一側面を構成する出来事の関連に、異質な別の出来事が対立して、その意味が変化していくという様態によって特徴付けられる。 In this paper, we explore the development of practical knowledge of novice teachers through their experiences of the second-year teaching. Four teachers, who had taken the teacher training course of our university, are research articipants. We try to compose the cases representing practical knowledge of the teachers, based on analyzing narrative data which was collected by focus group interviewing with them. Examining those cases, our findings are summarized as follows: (ⅰ) In the case of two of four novice teachers, the development of their practical knowledge is characterized by a mode of expansive transformation that the meaning of one aspect of it is more clarified , events of the same quality newly adding to the existing connected series of them, (ⅱ) in the case of other two teachers, the development of their practical knowledge is characterized by a mode of reconstructive transformation that the meaning of it is changed, events of the different quality opposed to the existing connected series of them. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 6, p. 83-96, 発行日 2018-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.06.09 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |