ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第7巻

保育士・教員養成課程における学生の声楽技能修得に関する考察:学生の意識調査から

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/142
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/142
29c177a4-0456-4bae-9008-cd4f21b293e2
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku07_06hiramoto.pdf kyoiku07_06hiramoto.pdf (471.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 保育士・教員養成課程における学生の声楽技能修得に関する考察:学生の意識調査から
タイトル
タイトル A Study on Acquisition of Singing-skill for Students on Nursery and Teacher Training Courses : From the Students’ Opinion Survey
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 声楽
キーワード
主題Scheme Other
主題 歌唱能力
キーワード
主題Scheme Other
主題 集団授業
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Singing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Singing capability
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Group lesson
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 平本, 弘子

× 平本, 弘子

WEKO 474

平本, 弘子

ja-Kana ヒラモト, ヒロコ

Search repository
HIRAMOTO, Hiroko

× HIRAMOTO, Hiroko

WEKO 475

en HIRAMOTO, Hiroko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 保育士・教員養成課程に入学してくる学生のほとんどは音楽学習経験が少ないのが実情であり,卒業までに学生の音楽実技の能力を指導者にふさわしいレベルまでに引き上げるための授業の在り方は常に大きな課題となっている。声楽授業を能率的かつ効果的な授業内容へと改善するために,まず筆者自身の声楽の授業の事前と事後に学生へのアンケートの形で「歌うこと」への意識調査を行った。その結果と実際の本人の実力とを比較する中で現状を認識し,これからの課題を考察した。そこから,個々の学生の音楽的
なレベルだけでなく,求めるもののギャップとコンプレックスなどが見えてきた。一方授業内容の検証も行った。一般的にピアノ実技に関しては個人レッスンで個々の能力を育てる授業がシステム化されている。それに比して声楽実技は,ほとんどの場合,集団授業で対処しているのが現状である。筆者の集団授業の内容を分析することで,その効果と問題点を明確にした。それらを踏まえながら,保育士養成課程と小学校教員を養成する課程での声楽授業の共通点と相違点をも展望した。
Most new students in infant and elementary school teacher training courses have little prior experience studying music, and it can be challenging to bring their music skills up to appropriate coaching standards. In an effort to improve the singing lesson, a survey for the students’ opinion refer to “singing” was given before and after the author’s lesson. By comparing survey responses and student’s capabilities, I was able to identify current problems as well as potential future issues. The survey revealed each student’s musical abilities as well as their gaps and complexities in knowledge and skill requirements. I also verified my class contents. Generally, piano practice takes place via private lessons to build each student’s capabilities. By contrast, singing practice is generally taught through group lessons. I defined the issues and effects by analyzing my group lesson’s contents. With this in mind, I have also explored the common points and differences in the lessons of infant and elementary school teacher training A Study on Acquisition of Singing-Skill on Training-Courses of Infant and Elementary School Education courses.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 7, p. 79-90, 発行日 2019-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.07.06
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:54:23.301519
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3