WEKO3
アイテム
保育士・教員養成課程における学生の声楽技能修得に関する考察:学生の意識調査から
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/142
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/14229c177a4-0456-4bae-9008-cd4f21b293e2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 保育士・教員養成課程における学生の声楽技能修得に関する考察:学生の意識調査から | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on Acquisition of Singing-skill for Students on Nursery and Teacher Training Courses : From the Students’ Opinion Survey | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 声楽 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 歌唱能力 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 集団授業 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Singing | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Singing capability | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Group lesson | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
平本, 弘子
× 平本, 弘子× HIRAMOTO, Hiroko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 保育士・教員養成課程に入学してくる学生のほとんどは音楽学習経験が少ないのが実情であり,卒業までに学生の音楽実技の能力を指導者にふさわしいレベルまでに引き上げるための授業の在り方は常に大きな課題となっている。声楽授業を能率的かつ効果的な授業内容へと改善するために,まず筆者自身の声楽の授業の事前と事後に学生へのアンケートの形で「歌うこと」への意識調査を行った。その結果と実際の本人の実力とを比較する中で現状を認識し,これからの課題を考察した。そこから,個々の学生の音楽的 なレベルだけでなく,求めるもののギャップとコンプレックスなどが見えてきた。一方授業内容の検証も行った。一般的にピアノ実技に関しては個人レッスンで個々の能力を育てる授業がシステム化されている。それに比して声楽実技は,ほとんどの場合,集団授業で対処しているのが現状である。筆者の集団授業の内容を分析することで,その効果と問題点を明確にした。それらを踏まえながら,保育士養成課程と小学校教員を養成する課程での声楽授業の共通点と相違点をも展望した。 Most new students in infant and elementary school teacher training courses have little prior experience studying music, and it can be challenging to bring their music skills up to appropriate coaching standards. In an effort to improve the singing lesson, a survey for the students’ opinion refer to “singing” was given before and after the author’s lesson. By comparing survey responses and student’s capabilities, I was able to identify current problems as well as potential future issues. The survey revealed each student’s musical abilities as well as their gaps and complexities in knowledge and skill requirements. I also verified my class contents. Generally, piano practice takes place via private lessons to build each student’s capabilities. By contrast, singing practice is generally taught through group lessons. I defined the issues and effects by analyzing my group lesson’s contents. With this in mind, I have also explored the common points and differences in the lessons of infant and elementary school teacher training A Study on Acquisition of Singing-Skill on Training-Courses of Infant and Elementary School Education courses. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 7, p. 79-90, 発行日 2019-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.07.06 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |