ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第7巻

自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論:レヴィナスによる問答法批判を中心に

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/145
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/145
44833a17-5f95-43dd-a3b0-97e493f3ece8
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku07_09mori.pdf kyoiku07_09mori.pdf (884.4 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 自己と他者の対等性・相互性を超えた「聞くこと」の教育の目標論:レヴィナスによる問答法批判を中心に
タイトル
タイトル Study on the Learning Goal Theory of “Listening Education” that Transcends Equality and Mutuality between Oneself and Others : Focusing on Criticism of Socratic Method by Levinas
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習指導要領
キーワード
主題Scheme Other
主題 能動的な聞き手
キーワード
主題Scheme Other
主題 問答法
キーワード
主題Scheme Other
主題 聞くことの受動性
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会的弱者
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 national standard
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 active listener
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 socratic method
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 passivity of listening
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 minorities and subaltern
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 森, 美智代

× 森, 美智代

WEKO 480

森, 美智代

ja-Kana モリ, ミチヨ

Search repository
MORI, Michiyo

× MORI, Michiyo

WEKO 481

en MORI, Michiyo

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿の目的は,「聞くこと」の教育の目標論について,自己と他者の対等性・相互性を超えた非対称性という側面から論じることにある。その際,先行研究では論じられていない以下の視点に取り組む。(1)ソクラテスの問答法を取り上げ,能動性を希求する「聞くこと」の教育が自明としている問答法的・弁証法的な課題解決という手続きに対し,再考を促す視点を提起する。(2)マイノリティやサバルタンといった社会的弱者をマジョリティのうちに還元することなく共生していくための教育のあり様を提出する。
本稿が主張するのは,他者理解の過程の只中においても,生起する自己の感情をまっすぐに受けとめ,自らの価値や価値観を揺るがし続ける聞き手の育成である。そのためには,自己への傾聴という側面を,自己内対話と並ぶ「聞くこと」の教育目標として位置づける必要がある。
The purpose of this paper is to discuss the learning goal theory of education of “listening” from the aspect of the asymmetry of others in the relationship between oneself and others. This paper deals with the following perspectives not dealt with in previous studies. (1) Following on from the Socratic method and requests reconsideration for those who are aiming for active listeners’ education and people who adopt the Socratic method and dialectical methods when solving problems. (2) Describing how education is necessary to live together without converting socially vulnerable people such as minorities and the subaltern to the majority.
This paper highlights the importance of education in which listeners receive their emotions and challenge their existence and values in the process of understanding others. To that end, we need to position the aspect of listening to oneself as an educational goal of “listening” in parallel with internal dialogue.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 7, p. 117-126, 発行日 2019-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.07.09
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:54:15.660721
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3