WEKO3
アイテム
教師の「音楽を聴く力」を育む音楽経験プログラム(1):理論的背景と実践の考察
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/151
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/151a3f3b8d5-cfc2-492a-b714-807bb4e7bdf9
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 教師の「音楽を聴く力」を育む音楽経験プログラム(1):理論的背景と実践の考察 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Music Experience Program to Cultivate Teachers’ Music Listening Skills (1) : Theoretical Background and Discussion of Implementation | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音楽鑑賞 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 「聴く力」 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教師 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 音楽経験プログラム | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 美的価値観 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | music appreciation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | listening skills | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teacher | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | music experience program | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | aesthetic sense | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
古山, 典子
× 古山, 典子× KOYAMA, Noriko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 筆者は,学校教育での音楽鑑賞指導において,教師自身の音楽を聴く力を育成することの重要性に着目し,その育成を目的とした音楽経験プログラムの開発に取り組んでいる。この「音楽を聴く力」を育むことに着目した音楽経験プログラムでは,小学校教師らが音楽家とともに音楽を聴き,味わい,他者とともに感じたことや解釈を語り合うことを通して,彼らの美的価値観を洗練させることを目指している。参加者の1 人である音楽家は,教師に対して音楽の感じ方の「正解」を示すためではなく,専門的な知識に根差した1 つの解釈を提示する者として,教師とともに同じ楽曲を聴き,感じたことや楽曲への解釈の言語化に加わる。 本稿では,本研究での音楽経験プログラムの理論的背景を整理するとともに,2019年8 月に実施した第1回の実践内容の考察を行った。その結果,より幅広い聴くための観点を得るためにも音楽の専門家も含めた他者とともに音楽を聴き,解釈を語る場は有効であることが示唆された。 I have focused on the importance of cultivating teachers’ music listening skills in the context of providing music appreciation instruction during school education and have worked to develop a music experience program that aims to provide such training. In this music experience program, which focuses on cultivating music listening skills, elementary school teachers refine their aesthetic sense by listening to and appreciating music and by discussing their feelings and interpretations with a musician. The musician, who is a participant in the program like the teachers, is not there to tell the teachers the “correct” way to respond to the music but rather, to provide an interpretation based on specialist knowledge, listen to the composition along with the teachers, and participate in verbalizing feelings and interpretations of the music. This paper, in addition to organizing the theoretical background of the music experience program that is the focus of this research, also considers the contents of the program’s first implementation in August 2019. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 8, p. 45-55, 発行日 2020-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.08.05 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |