ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第8巻

教師による自立的なアクションリサーチの方法論に関する検討

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/153
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/153
3a87fd38-430e-417e-9204-c1a334147e66
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku08_07fujiwara.pdf kyoiku08_07fujiwara.pdf (336.3 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 教師による自立的なアクションリサーチの方法論に関する検討
タイトル
タイトル A Review of the Methodology of Teachers’ Independent Action Research
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 自立的なアクションリサーチ
キーワード
主題Scheme Other
主題 研究可能な課題
キーワード
主題Scheme Other
主題 実践的仮説
キーワード
主題Scheme Other
主題 事例研究
キーワード
主題Scheme Other
主題 リフレクションの深化
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 independent action research
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 researchable question
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 practical hypothesis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 case study
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 deepening reflection
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 藤原, 顕

× 藤原, 顕

WEKO 516

藤原, 顕

ja-Kana フジワラ, アキラ

Search repository
FUJIWARA, Akira

× FUJIWARA, Akira

WEKO 517

en FUJIWARA, Akira

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文の目的は、教師による自立的なアクションリサーチの方法論に関する検討を行うことである。この種のアクションリサーチは、学校現場で教師が自らの実践状況の改善していく試みであり、これは研究的手続きに基づきつつも、他者(学校外の研究者等)と協働せず単独で遂行されるものである。検討の結果、自立的なアクションリサーチでは、以下の諸点が考慮されるべきであると見なせる。(1)選択された教室の問題を、その問題の要因を検討しつつ、研究可能な課題へと変換する。(2)研究の課題の解決に向けた方法を構想し、それと研究が目指す目標状態を関連付けて、実践的仮説を構成する。(3)実践的仮説の妥当性を示しえるエビデンスを、目標達成に関わる規準と基準に基づいて生成する。(4)他者が点検可能なように研究過程を著述する。(5)事例研究の意味を理解する。(6)研究を通して教師としての成長に関わるようなリフレクションの深化を試みる。
The purpose of this article is to review the methodology of teachers’ independent action research. This type of action research constitutes teachers’ attempts to improve their practical situations in school, and it is based on research procedures and conducted singly without collaborators (e. g. outside researchers). Discussions revealed that in independent action research, the following should be considered. (1) The selected problem in a classoom should be transformed into the researchable question through examining the causes of the problem. (2) The practical hypothesis should be formulated so that methods to answer the research question are developed and linked with the objective of the research. (3) Evidences should be generated that shows the validity of the practical hypothesis, based on the criteria and standards concerning the achievement of the objective. (4) Reports on the research process should be written so that others can check it. (5) The meaning of a case study should be understood. (6) A deepening reflection affecting the growth as teachers throughout the research should be attempted.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 8, p. 71-83, 発行日 2020-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.08.07
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:53:57.779982
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3