WEKO3
アイテム
高等学校物理におけるSTEM教育に関する研究:STEMの要素間の関係理解に着目して
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/154
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/15462a32be1-1fb9-46e9-b8cb-f0543187e81b
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 高等学校物理におけるSTEM教育に関する研究:STEMの要素間の関係理解に着目して | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study of STEM Education in High School Physics : Focusing Understanding of Relationships between Elements of STEM | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STEM教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 高等学校物理 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 関係性の理解 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | STEM education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | High School Physics | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Understanding of Relationships | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
山中, 真悟
× 山中, 真悟× 木下, 博義× YAMANAKA, Shingo× KINOSHITA, Hiroyoshi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,高等学校物理において,STEMの要素間の理解を高めるための指導法を考案し,その効果を検証することを目的とした。この目的を達成するため,STEMの各要素の関係性を図式化・教示するとともに,各要素間の関連を認識させるための学習課題や実験・製作活動を取り入れて単元を構成するという指導法を考案した。 考案した指導法の効果を検証するため,高等学校3年生23名を対象に,物理基礎の科目において授業実践を行った。その結果,考案した指導法により,STEMの要素間の理解を高めることができたといえる。 In this study, we propose an instructional method to develop “the understanding of relationships between elements of STEM” in high school physics. This method includes following two processes. First, we provide the scheme of relationships between elements of STEM. Second, students learn about the relationships between elements of STEM through to think about car engineering and to make the Stirling engine. In order to investigate effectiveness of the method, we conducted a class in basic physics for 23 students at a high school. Based on the analysis of pre-post surveys, we conclude that our method can improve their understanding of relationships between elements of STEM. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 8, p. 85-91, 発行日 2020-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.08.08 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |