ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第9巻

自己探究に基づく教師のリフレクションの在り方

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/157
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/157
670913cd-10bf-40e2-b878-99898fc04d3e
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku09_03hujiwara.pdf kyoiku09_03hujiwara.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 自己探究に基づく教師のリフレクションの在り方
タイトル
タイトル A Way for Teachers’ Reflection Based on Self-Inquiry
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 リフレクション(省察)
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己探究
キーワード
主題Scheme Other
主題 ジレンマの克服
キーワード
主題Scheme Other
主題 対話的自己
キーワード
主題Scheme Other
主題 自己変容
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 reflection
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-inquiry
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 overcoming a dilemma
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 the dialogical self
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 self-transformation
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 藤原, 顕

× 藤原, 顕

WEKO 534

藤原, 顕

ja-Kana フジワラ, アキラ

Search repository
FUJIWARA, Akira

× FUJIWARA, Akira

WEKO 535

en FUJIWARA, Akira

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文は、自己探究に基づく教師のリフレクションの在り方を検討することを目的としている。このリフレクションを通して、教師は実践を振り返り意味付けつつ、自己の捉え直しを行うことになる。本論文では、ショーン、メジロー、ヴァン=マーネン、コルトハーヘンらのリフレクション論、ハーマンスの対話的自己論を検討しつつ、次のような知見が得られた。⑴自己探究に基づくリフレクションの基点は、対話的自己におけるポジションが生み出す、実践状況の対立的な定義間のジレンマである。⑵ジレンマは、葛藤するポジションから取捨選択を行うこと、またはそれらを調停・統合することによって克服されていく。⑶ジレンマ克服の現実的な過程では、他者との共同的なリフレクションを通して、ポジションに関わるアプロプリエーションがより豊かに実現されていく。⑷リフレクションの帰結としての自己変容は、対話的自己におけるポジション間の関係性の変化を意味する。
The article aims to examine a way for teachers’ reflection based on self-inquiry. Through this form of reflection, teachers reconsider their own selves, while looking back on and assessing their practices. In the study, reviewing the theories of reflection by Schön, Mezirow, van Manen and Korthagen, and the theory of the dialogical self by Hermans, the following findings were obtained.(1)An origin of reflection based on self-inquiry is the dilemma between contrasting definitions of a practical situation provided by certain positions in the dialogical self.(2)The dilemma is overcome by selecting, or reconciling and integrating the conflicting positions.(3)In the actual process of overcoming the dilemma, an appropriation of positions is richly accomplished through collaborative reflection with others.(4)Self-transformation, as a consequence of the reflection, denotes changes in relationships among positions in the dialogical self.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 9, p. 31-45, 発行日 2021-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.09.03
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:53:51.104744
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3