WEKO3
-
RootNode
アイテム
自己探究に基づく教師のリフレクションの在り方
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/157
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/157670913cd-10bf-40e2-b878-99898fc04d3e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自己探究に基づく教師のリフレクションの在り方 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Way for Teachers’ Reflection Based on Self-Inquiry | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | リフレクション(省察) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己探究 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ジレンマの克服 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 対話的自己 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自己変容 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reflection | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-inquiry | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | overcoming a dilemma | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | the dialogical self | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | self-transformation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
藤原, 顕
× 藤原, 顕× FUJIWARA, Akira |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本論文は、自己探究に基づく教師のリフレクションの在り方を検討することを目的としている。このリフレクションを通して、教師は実践を振り返り意味付けつつ、自己の捉え直しを行うことになる。本論文では、ショーン、メジロー、ヴァン=マーネン、コルトハーヘンらのリフレクション論、ハーマンスの対話的自己論を検討しつつ、次のような知見が得られた。⑴自己探究に基づくリフレクションの基点は、対話的自己におけるポジションが生み出す、実践状況の対立的な定義間のジレンマである。⑵ジレンマは、葛藤するポジションから取捨選択を行うこと、またはそれらを調停・統合することによって克服されていく。⑶ジレンマ克服の現実的な過程では、他者との共同的なリフレクションを通して、ポジションに関わるアプロプリエーションがより豊かに実現されていく。⑷リフレクションの帰結としての自己変容は、対話的自己におけるポジション間の関係性の変化を意味する。 The article aims to examine a way for teachers’ reflection based on self-inquiry. Through this form of reflection, teachers reconsider their own selves, while looking back on and assessing their practices. In the study, reviewing the theories of reflection by Schön, Mezirow, van Manen and Korthagen, and the theory of the dialogical self by Hermans, the following findings were obtained.(1)An origin of reflection based on self-inquiry is the dilemma between contrasting definitions of a practical situation provided by certain positions in the dialogical self.(2)The dilemma is overcome by selecting, or reconciling and integrating the conflicting positions.(3)In the actual process of overcoming the dilemma, an appropriation of positions is richly accomplished through collaborative reflection with others.(4)Self-transformation, as a consequence of the reflection, denotes changes in relationships among positions in the dialogical self. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 9, p. 31-45, 発行日 2021-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.09.03 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |