ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第9巻

論理学的視点からみた文学教育の目標論の探究:「可能世界」という理論的装置を手がかりとして

https://doi.org/10.15096/fcu_education.09.04
https://doi.org/10.15096/fcu_education.09.04
b6268f26-16b7-4f49-aade-8d6d6d83020f
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku09_04mori.pdf kyoiku09_04mori.pdf (2.5 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 論理学的視点からみた文学教育の目標論の探究:「可能世界」という理論的装置を手がかりとして
言語 ja
タイトル
タイトル A Study of Educational Goals of Literature Based on Logic : Analysis Using "Possible World Theory"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 言語哲学
キーワード
主題Scheme Other
主題 様相論理
キーワード
主題Scheme Other
主題 『よだかの星』(宮澤賢治)
キーワード
主題Scheme Other
主題 パラレル・ワールド
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習者研究
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 philosophy of language
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 modal logic
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Nighthawk Star by MIYAZAWA Kenji
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 parallel world
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning person study
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.09.04
ID登録タイプ JaLC
著者 森, 美智代

× 森, 美智代

WEKO 536

ja 森, 美智代

ja-Kana モリ, ミチヨ

en MORI, Michiyo

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿の目的は,文学教育の目標論を追究し,それを論理学的視点から論述することにある。そのための研究課題として,物語世界と生活世界を一続きのものとして捉えてよいのかという問いを措定し,ネルソン・グッドマン(1978)による「対立する真理の調停」とマリー=ロール・ライアン(1991)による「代替可能世界への中心移動」を軸に,文学教育で目指すべき学びについて考察する。その過程で,論理学的な視点から文学教育の目標論を探究する。
結果として,1)「対立する真理の調停」を,文学教室における全体交流での「読み」の終着モデルの一つとして提案した。また,2)複数世界の保証が,社会・文化的コードへの同化(獲得)と異化(破壊)という矛盾を克服し,学習者の複層的な発達を可能にすること,さらには,複数世界の同時存在の保証によって,学習者は実際の世界(AW)における自己を保留した状態で,AWとは別の自己が立ち現れ,それによって学習者は,自由に思考し,自己表現することができることを明らかにした。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article aims to discuss the educational goals of literature from a logical viewpoint. Thus, as a research question, it asks whether the fictional world and the lifeworld can be viewed as a continuum. To consider the learning to pursue literary education, we use “Mediation of contradictory truths” as argued by Nelson Goodman(1978) and “Shift to a substitutable world” as argued by Marie-Roll Ryan(1991).
Consequently, the following two aspects were clarified. First, the “Mediation of contradictory truths” is among the goal models of “reading” in mutual exchanges in literature classes. Second, a multi-world guarantee overcomes the contradictions of assimilation(acquisition)and catabolism (destruction)in social and cultural codes and achieves the multilayered development of learners. Further, we showed that guaranteeing that multiple worlds simultaneously exist enables learners to retain their self in the actual world(AW), and think and express themselves in a different manner than in the AW.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 9, p. 47-57, 発行日 2021-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.09.04
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:53:50.005775
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3