ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第12巻

École maternelle(保育学校)教育プログラムの変遷に関する検討

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/2000008
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/2000008
6dbc25b3-76bb-4547-b1a2-f36289468d96
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku12_05oba.pdf kyoiku12_05oba.pdf (1022 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-04-26
タイトル
タイトル École maternelle(保育学校)教育プログラムの変遷に関する検討
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on the Evolution of Education Programs in “École Maternelle” (Nursery School) in France
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 École maternelle(保育学校)
キーワード
言語 ja
主題 教育プログラム
キーワード
言語 ja
主題 フランス
キーワード
言語 ja
主題 AGEEM
キーワード
言語 ja
主題 子どもの権利
キーワード
言語 en
主題 École maternelle (nursery school) in France
キーワード
言語 en
主題 education program
キーワード
言語 en
主題 AGEEM
キーワード
言語 en
主題 children's rights
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 大庭, 三枝

× 大庭, 三枝

ja 大庭, 三枝

ja-Kana オオバ, ミエ

Search repository
著者(英)
姓名 OBA, Mie
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は,フランスの保育学校(l'école maternelle)教育プログラムの変遷について,歴史的・社会的背景を踏まえながら,25年ぶりに幼児期が分断されることのない保育学校課程に戻った2014年以降の教育プログラムを中心に比較分析し,その変遷と策定の背景にある幼児教育の動向を明らかにした。国内外の情勢に影響を受け教育課程は変容してきたが,幼児期と保育学校に対する社会的理解を広げるAGEEM(全国公立保育学校(級)教員協会)の努力もあり,幼児期の発達特性と保育学校の独自性を尊重した3年間の単独課程に戻った2015年プログラムでは,遊びを通じ身体活動・芸術活動を重視した体験的学びが復権した。2019年には義務教育開始年齢が3歳と法定化され,2021年プログラムでは言語・数学的思考の領域で習得が望まれる項目が数・内容ともに増加した。「子どもの権利」尊重の観点から,教育プログラム全体に個別性と多様性に対する配慮が貫かれている。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This article comparatively analyses the French nursery school (l'école maternelle) education programs through its historical and social background and clarifies the trends in early childhood education in the context of its evolution and formulation. Although the education programs have been transformed under the influence of national and international circumstances, with the efforts of the AGEEM (l’Association Générale des Enseignants des Écoles et classes Maternelles publiques), the three years of early childhood were returned from divided courses to a single course that respects early childhood development and the role of the nursery school. The 2015 program emphasized physical and artistic activities through play. Following the legalization of the age for compulsory education to start at 3 years in 2019, the 2021 program increased both the number and content of attainment targets in the areas of language and mathematical thinking. From the perspective of respecting the children's rights, the consideration for individuality and diversity is pointed out throughout the education program.
言語 en
書誌情報 ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

巻 12, p. 35-45
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 doi.org/10.15096/fcu_education.12.05
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-05-20 02:53:40.462437
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3