ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第12巻

CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討②続編

https://doi.org/10.15096/fcu_education.12.12
https://doi.org/10.15096/fcu_education.12.12
490ffb60-a614-41ab-ba1f-bb2103f0020b
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku12_12ryu.pdf kyoiku12_12ryu.pdf (831 KB)
 Restricted Access
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-04-26
タイトル
タイトル CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討②続編
言語 ja
タイトル
タイトル A Study of Diffificulties and Barriers in the Acquisition of "Mother Tongue" by Culturally, Linguistically Diverse Children and their Overcoming : A Case Study (2) sequel
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 CLD児
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 発達保障
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 言語発達
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日本語支援
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 絵本の読み聞かせ
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 “Culturally Linguistically Diverse Children”
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Developmental guarantee
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Language development
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese language support
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Picture book reading
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.12.12
ID登録タイプ JaLC
著者 劉, 郷英

× 劉, 郷英

ja 劉, 郷英

ja-Kana リュウ, キョウエイ

en LIU, Xiangying

Search repository
丸山, 圭子

× 丸山, 圭子

ja 丸山, 圭子

ja-Kana マルヤマ, ケイコ

en MARUYAMA, Keiko

Search repository
宮野, 宏子

× 宮野, 宏子

ja 宮野, 宏子

ja-Kana ミヤノ, ヒロコ

en MIYANO, Hiroko

Search repository
小野, 方資

× 小野, 方資

ja 小野, 方資

ja-Kana オノ, マサヨシ

en ONO, Masayoshi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 就学前のE児は,「母語」の基礎が年齢相応に育っていない。兄が通った保育所で中国籍の両親に対して家庭でも日本語を話すように助言があり、E児は親の母語を習得することができなかったうえ、一方で、E児の通う幼稚園からは特別な日本語支援を受けないまま,乳幼児期を過ごしてきたためである。保育者側がE児の言語発達の障壁となってしまっており,このままではE児は就学後に教科学習についていけなくなる恐れがある。当研究チームは,多言語・多文化環境で生活する子どもの言語の健全な発達を権利として保障することが喫緊の課題の一つであると認識しており,E児に対して日本語支援のためのアクション・リサーチを行うことにした。具体的には週に一度,大学のゼミ室にて主に絵本の読み聞かせ活動を行った。本稿は,昨年度発表した事例検討②に続くものである。2022年11月から2023年7月までのアクション・リサーチ中のE児の様子と言葉の変化を報告する。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Child E, a preschooler, has not developed the foundation of her "native language" in an age-appropriate manner. This is because the teacher at the nursey school her brother attended advised the family to speak Japanese at home, and lost the opportunity to learn the native language of her Chinese parents. On the other hand, the kindergarten the child attends does not provide her with any special Japanese language support. Thus, the child has spent her early childhood falling behind in both languages. If this situation continues, she’ll not be able to keep up with her classmates. Our research team recognizes that children growing up in a multilingual and multicultural environment must be guaranteed the right to receive age-appropriate language development. Specifically, we read picture books to child E once a week at a university seminar room. This paper is a continuation of the case study (2) presented the previous year, and chronicles child E’s condition and the changes in her language during the action research from November 2022 to July 2023.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

巻 12, p. 105-114, 発行日 2024-02-29
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.12.12
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-05-21 02:58:23.652255
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3