ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第13巻

「動き」のつくり方:運動の力動性を意識した運動学習の可能性

https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.10
https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.10
7d5be570-4aba-41b6-b031-355ae3df149f
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku13_10yamanishi.pdf kyoiku13_10yamanishi.pdf (1.1 MB)
 Restricted Access
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-10
タイトル
タイトル 「動き」のつくり方:運動の力動性を意識した運動学習の可能性
言語 ja
タイトル
タイトル How movement is created : The potential of motor learning with awareness of the dynamics of movement
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 体育
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 運動学習
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 運動の力動性 分習法 全習法
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 分習法
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 全習法
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 physical education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 motor learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 dynamics of movements
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 part method
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 whole method
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.13.10
ID登録タイプ JaLC
著者 山西, 正記

× 山西, 正記

ja 山西, 正記

ja-Kana ヤマニシ, マサキ

en YAMANISHI, Masaki

Search repository
赤坂, 紹太

× 赤坂, 紹太

ja 赤坂, 紹太

ja-Kana アカサカ, ショウタ

en AKASAKA, Shota

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 動作は,幾つかの運動要素(サブユニット)から成り立っている。また,それら隣り合うサブユニット同士は,動きの伝導や力の伝播を通じて相補的に結合している。それ故,①まとまりのある動作系列から一つのサブユニットだけを抽出して学習する事態や②サブユニットが駆動する順序を組み替えて学習する事態は学習者の適切な学び方に貢献しない。
そこで本研究では,ある運動スキルにおけるサブユニット間の秩序を維持させたまま,運動を学習する方法を検討した。まず比較的サブユニットの数が多いものの,その相互依存性が低い運動(け伸び)を用いた実験1では,動作系列の最後のサブユニットから遡るように動きをつくる条件に学習効果が認められた。またサブユニットの数が少なく,その相互依存性が高い運動(バスケットボールのフリースロー)を用いた実験2では,下肢のサブユニットから上肢へと秩序ある教示内容で動きをつくる条件に学習効果が認められた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 A motion comprises several elements of movement, or sub-units, with adjacent sub-units connected in a complementary way via movement conduction and force transmission. As a result, neither Situation 1, in which a single sub-unit extracted from a cohesive motion series is learnt, nor Situation 2, in which a recombined sequence of sub-units is learnt, is an appropriate learning method.
This study considered methods of learning movement that preserve the order of the sub-units within a movement skill. Experiment 1 used a movement (a push-off in swimming) that has a relatively high number of sub-units, with low interdependency, which confirmed the learning effect when a movement is made by working back from the final sub-unit of a motion series. Experiment 2 used a movement (a free throw in basketball) that has a small number of sub-units, with high interdependency, which confirmed the learning effect when a movement is made with instruction content that starts with the leg sub-unit and then progresses to the arms.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 13, p. 90-98, 発行日 2025-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.10
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-12 06:48:12.727723
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3