WEKO3
アイテム
CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討②終編
https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.11
https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.1167758ce2-84fc-45fe-bf88-6d0347ee6912
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]()
Restricted Access
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-10 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討②終編 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study of Diffificulties and Barriers in the Acquisition of “Native Language”by Culturally, Linguistically Diverse hildren and their Overcoming : A Case Study(2) Final part | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | CLD児 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達保障 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 言語発達 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本語支援 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 絵本の読み聞かせ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | “Culturally, Linguistically Diverse Children” | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Developmental guarantee | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Language development | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese language support | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Picture book reading | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15096/fcu_education.13.11 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
劉, 郷英
× 劉, 郷英× 丸山, 圭子× 宮野, 宏子× 小野, 方資 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 当研究チームでは就学前のE児に対して日本語支援のための絵本の読み聞かせ活動を行ってきた。本稿は,そのアクション・リサーチの最終報告である。E児は第1 期と比べると,物語性の高い絵本を楽しめるようになり,会話もスムーズになった。語彙も増え,プレリテラシーも育ってきた。言語発達チェックを行ったところ,統語力などで課題は残ったが,全体的に見て学齢期の手前のレベルにまでは到達していると判断された。日本におけるCLD児は,乳幼児期において必要な言語発達水準に到達せず,学習の基礎となる「母語」が十分に育てられないまま学校教育に臨まざるを得ないケースが多い。そのような事態を招かないために,就学前の段階からCLD児の「母語」発達を促す支援が必要である。絵本の読み聞かせという方法がひとつの有効な手段となり得ることが,E児へのアクション・リサーチで明らかになった。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | We conducted picture book reading activities for preschooler E to support her Japanese language acquisition. This paper is the final report of this action research. Compared to the first period, Child E has come to enjoy picture books with a strong narrative and her conversation has become smoother. Her vocabulary has increased and pre-literacy has developed. A language development assessment revealed that although some problems remained in syntactic and other areas, overall the child was judged to be at a level just before school age. In many cases, CLD children in Japan are forced to enter school without a sufficient "native language" to serve as a foundation for learning. In order to avoid such a situation, it is necessary to support the development of the CLD children's "native language" from the preschool stage. Action research with child E has shown that reading picture books can be an effective method. | |||||
言語 | en | |||||
bibliographic_information |
ja : 福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 13, p. 99-108, 発行日 2025-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
言語 | ja | |||||
item_10002_source_id_9 | ||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
item_10002_source_id_11 | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
item_10002_relation_14 | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.11 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
言語 | ja | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |