ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第13巻

CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討②終編

https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.11
https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.11
67758ce2-84fc-45fe-bf88-6d0347ee6912
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku13_11ryu.pdf kyoiku13_11ryu.pdf (819 KB)
 Restricted Access
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-10
タイトル
タイトル CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討②終編
言語 ja
タイトル
タイトル A Study of Diffificulties and Barriers in the Acquisition of “Native Language”by Culturally, Linguistically Diverse hildren and their Overcoming : A Case Study(2) Final part
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 CLD児
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 発達保障
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 言語発達
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 日本語支援
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 絵本の読み聞かせ
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 “Culturally, Linguistically Diverse Children”
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Developmental guarantee
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Language development
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Japanese language support
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Picture book reading
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.13.11
ID登録タイプ JaLC
著者 劉, 郷英

× 劉, 郷英

WEKO 43

ja 劉, 郷英

ja-Kana リュウ, キョウエイ

en LIU, Xiangying

Search repository
丸山, 圭子

× 丸山, 圭子

WEKO 862

ja 丸山, 圭子

ja-Kana マルヤマ, ケイコ

en MARUYAMA, Keiko

Search repository
宮野, 宏子

× 宮野, 宏子

WEKO 495

ja 宮野, 宏子

ja-Kana ミヤノ, ヒロコ

en MIYANO, Hiroko

Search repository
小野, 方資

× 小野, 方資

WEKO 21

ja 小野, 方資

ja-Kana オノ, マサヨシ

en ONO, Masayoshi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 当研究チームでは就学前のE児に対して日本語支援のための絵本の読み聞かせ活動を行ってきた。本稿は,そのアクション・リサーチの最終報告である。E児は第1 期と比べると,物語性の高い絵本を楽しめるようになり,会話もスムーズになった。語彙も増え,プレリテラシーも育ってきた。言語発達チェックを行ったところ,統語力などで課題は残ったが,全体的に見て学齢期の手前のレベルにまでは到達していると判断された。日本におけるCLD児は,乳幼児期において必要な言語発達水準に到達せず,学習の基礎となる「母語」が十分に育てられないまま学校教育に臨まざるを得ないケースが多い。そのような事態を招かないために,就学前の段階からCLD児の「母語」発達を促す支援が必要である。絵本の読み聞かせという方法がひとつの有効な手段となり得ることが,E児へのアクション・リサーチで明らかになった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 We conducted picture book reading activities for preschooler E to support her Japanese language acquisition. This paper is the final report of this action research. Compared to the first period, Child E has come to enjoy picture books with a strong narrative and her conversation has become smoother. Her vocabulary has increased and pre-literacy has developed. A language development assessment revealed that although some problems remained in syntactic and other areas, overall the child was judged to be at a level just before school age. In many cases, CLD children in Japan are forced to enter school without a sufficient "native language" to serve as a foundation for learning. In order to avoid such a situation, it is necessary to support the development of the CLD children's "native language" from the preschool stage. Action research with child E has shown that reading picture books can be an effective method.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 13, p. 99-108, 発行日 2025-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.11
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-12 06:58:42.137082
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3