ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第11巻

四年制大学における保育者養成教育の成果と課題:保育施設勤務の卒業生調査から

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/255
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/255
2759b44d-d074-4e4b-a582-756868131f75
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku11_04ueyama.pdf kyoiku11_04ueyama.pdf (2.4 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-07-05
タイトル
タイトル 四年制大学における保育者養成教育の成果と課題:保育施設勤務の卒業生調査から
タイトル
タイトル Achievements and Issues in Early Childhood Practitioner Training Education at Universities : An Interview Survey with Graduates Working in Childcare Facilities
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 卒業生
キーワード
主題Scheme Other
主題 養成カリキュラム
キーワード
主題Scheme Other
主題 専門的知識・技術
キーワード
主題Scheme Other
主題 教育内容
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 graduates
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 curriculum for early childhood practitioner training education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 expertise and skills
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 educational contents
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 上山, 瑠津子

× 上山, 瑠津子

WEKO 838

上山, 瑠津子

ja-Kana ウエヤマ, ルツコ

Search repository
山田, 真世

× 山田, 真世

WEKO 839

山田, 真世

ja-Kana ヤマダ, マヨ

Search repository
森, 美智代

× 森, 美智代

WEKO 840

森, 美智代

ja-Kana モリ, ミチヨ

Search repository
山西, 正記

× 山西, 正記

WEKO 841

山西, 正記

ja-Kana ヤマニシ, マサキ

Search repository
吉井, 涼

× 吉井, 涼

WEKO 842

吉井, 涼

ja-Kana ヨシイ, リョウ

Search repository
UEYAMA, Rutsuko

× UEYAMA, Rutsuko

WEKO 843

en UEYAMA, Rutsuko

Search repository
YAMADA, Mayo

× YAMADA, Mayo

WEKO 844

en YAMADA, Mayo

Search repository
MORI, Michiyo

× MORI, Michiyo

WEKO 845

en MORI, Michiyo

Search repository
YAMANISHI, Masaki

× YAMANISHI, Masaki

WEKO 846

en YAMANISHI, Masaki

Search repository
YOSHII, Ryo

× YOSHII, Ryo

WEKO 847

en YOSHII, Ryo

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,卒業生による教育内容や学習環境に関する評価を通して,本学の養成教育の特徴や強みを明らかにし,これまでの養成教育の成果と今後の課題について考察した。保育コース卒業生のうち保育施設に勤務する10名にインタビュー調査を実施した。その結果,本学で保育を学んでよかった内容や経験の回答から,大学の授業等では,実践性の高い学習内容と保育・教育の理論的な学習内容,加えて学習環境として,コース間,コース内の学生同士の学び合いの機会が提供されていることが示された。実習や実地体験活動では,子どもや保育者と出会い,地域の人材としてつながる契機になっていることが示された。また,保育職に必要な知識・技術と養成教育段階で学ぶべきことの回答から,今後は,入職後に実践的かつ経験的に知識・技術が習得されることを踏まえ,養成教育段階で最低限学ぶべき内容を設定していくことの必要性が示唆された。
This study clarified the characteristics and strengths of Fukuyama City University's nursery school teacher training education based on graduates’ evaluations of the curriculum and learning environment, and examined our training education for achievements and future issues. Ten graduates working in childcare facilities were interviewed. The results indicated that the university provides highly practical and theoretical learning content in its classes, and that students have opportunities to learn from each other. During the practical training and field experience activities, they had opportunities to meet children and nursery school teachers. It was suggested that it is necessary to set a minimum curriculum to be mastered in the training education stage, taking into account that some specialized knowledge and skills are acquired, both practically and empirically, only after employment.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 11, p. 37-47, 発行日 2023-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.11.04
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:50:07.930314
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3