WEKO3
アイテム
オンライン討議による学習指導案の作成技能の変容:算数科指導法での指導案課題の分析
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/256
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/2564dce2d48-cfe1-4eea-828d-062b8cfa56cf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-07-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | オンライン討議による学習指導案の作成技能の変容:算数科指導法での指導案課題の分析 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Change in Writing Skills for Teaching Plans through Online Discussions : Analysis of Teaching Plan Tasks in Instruction and Methods of Mathematics | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学習指導 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 作成技能 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | オンライン討議 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 算数科指導法 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teaching Plan | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Writing Skills | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Online Discussion | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Instruction and Methods in Mathematic | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
太田, 直樹
× 太田, 直樹× OHTA, Naoki |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 教職課程では,学習指導案の記述項目を各教科の指導法の中で講義し,学生は数回の作成を通してその作成技能を育んでいる。近年,ICT環境の社会的な変化によって,オンライン討議が可能な環境となり,学習指導案に関する討議が容易になった。そこで,本研究では,オンライン討議によって,学習指導案の作成技能が変容し得るのか,またその変容を促す要因を明らかにした。その結果,オンライン討議を通しても,対面時と同様に学習指導案の作成技能は向上しえるが,学習指導案の作成技能と筆記試験の得点とは,弱い相関しかなく,講義内容を理解していても,必ずしも適切な学習指導案は作成できるとは限らないことを明らかにした。 In the teaching curriculum, the writing skills needed for developing teaching plans are taught in the Instruction and Methods of each subject, and students develop their writing skills through several sessions. In recent years, changes in the Information and Communication Technology (ICT) environment have made online discussions possible and have provided ease in discussing teaching plans. In this study, the author analyzed whether the writing skills required for teaching plans can be enhanced through online discussion and the factors that create such improvements. The results showed that the writing skills needed for teaching plans can be improved through online discussions as well as face-to-face interactions. However, there was only a weak correlation between the writing skills for teaching plans and the students’ scores of the written exam. The result indicates that even if the students understood the lecture content, they could not necessarily create appropriate teaching plans. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 11, p. 49-58, 発行日 2023-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.11.05 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |