ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第11巻

オンライン討議による学習指導案の作成技能の変容:算数科指導法での指導案課題の分析

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/256
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/256
4dce2d48-cfe1-4eea-828d-062b8cfa56cf
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku11_05ohta.pdf kyoiku11_05ohta.pdf (7.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-07-05
タイトル
タイトル オンライン討議による学習指導案の作成技能の変容:算数科指導法での指導案課題の分析
タイトル
タイトル Change in Writing Skills for Teaching Plans through Online Discussions : Analysis of Teaching Plan Tasks in Instruction and Methods of Mathematics
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 作成技能
キーワード
主題Scheme Other
主題 オンライン討議
キーワード
主題Scheme Other
主題 算数科指導法
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teaching Plan
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Writing Skills
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Online Discussion
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Instruction and Methods in Mathematic
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 太田, 直樹

× 太田, 直樹

WEKO 848

太田, 直樹

ja-Kana オオタ, ナオキ

Search repository
OHTA, Naoki

× OHTA, Naoki

WEKO 849

en OHTA, Naoki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 教職課程では,学習指導案の記述項目を各教科の指導法の中で講義し,学生は数回の作成を通してその作成技能を育んでいる。近年,ICT環境の社会的な変化によって,オンライン討議が可能な環境となり,学習指導案に関する討議が容易になった。そこで,本研究では,オンライン討議によって,学習指導案の作成技能が変容し得るのか,またその変容を促す要因を明らかにした。その結果,オンライン討議を通しても,対面時と同様に学習指導案の作成技能は向上しえるが,学習指導案の作成技能と筆記試験の得点とは,弱い相関しかなく,講義内容を理解していても,必ずしも適切な学習指導案は作成できるとは限らないことを明らかにした。
In the teaching curriculum, the writing skills needed for developing teaching plans are taught in the Instruction and Methods of each subject, and students develop their writing skills through several sessions. In recent years, changes in the Information and Communication Technology (ICT) environment have made online discussions possible and have provided ease in discussing teaching plans. In this study, the author analyzed whether the writing skills required for teaching plans can be enhanced through online discussion and the factors that create such improvements. The results showed that the writing skills needed for teaching plans can be improved through online discussions as well as face-to-face interactions. However, there was only a weak correlation between the writing skills for teaching plans and the students’ scores of the written exam. The result indicates that even if the students understood the lecture content, they could not necessarily create appropriate teaching plans.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 11, p. 49-58, 発行日 2023-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.11.05
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:50:06.468594
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3