ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第6巻

教員免許状更新講習を通した数量活動に関する保育者の意識

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/125
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/125
637a7ad2-bcc8-4ecf-b5f4-029000f7e4a1
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku06_01ohta.pdf kyoiku06_01ohta.pdf (321.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 教員免許状更新講習を通した数量活動に関する保育者の意識
タイトル
タイトル Changing Kindergarten Teachers’ Preconceptions about Mathematical Activities through Teacher License Renewal Training
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 教員免許状更新講習
キーワード
主題Scheme Other
主題 数量活動
キーワード
主題Scheme Other
主題 保育者の意識
キーワード
主題Scheme Other
主題 KJ法
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Teacher’s license renewal course
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Mathematical activities
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Kindergarten teachers’ preconceptions
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 KJ method
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 太田, 直樹

× 太田, 直樹

WEKO 402

太田, 直樹

ja-Kana オオタ, ナオキ

Search repository
OHTA, Naoki

× OHTA, Naoki

WEKO 403

en OHTA, Naoki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,幼児期の数量活動に関する講習を受けた保育者にとって,どのような内容がより意識され,どのような気づきに繋がったかを明らかにした。そのために,教員免許状更新講習の事後に実施された幼児期の数量活動に関する自由記述をKJ法により分析した。その結果,多くの保育者は,受講前には幼児期の数量活動を意識しておらず,早期教育や学習と捉え実施しないといったネガティブな考えをもっていたことが明らかとなった。一方,受講後の気づきとしては,普段の生活や遊びに中に多くの数量活動が含まれ,数量や図形などのより広い範囲の数量活動が挙げられた。また,保育目標の再確認や自身の保育観の内省を促し,新たな保育実践への意欲の向上が見出された。
In the study, we conducted a class on early childhood mathematical activities for kindergarten teachers taking a teacher's license renewal course. Before and after the lesson, kindergarten teachers were assessed on their awareness of pedagogical content and the extent of their knowledge. Using the KJ method, we analyzed the sentences written by the teachers and found that many teachers had negative preconceptions about early childhood mathematical activities. For example, before taking the lesson, they were more likely to think that children are not aware of mathematical concepts and that it is too early in children’s development for them to gain this consciousness through mathematical activities. However, after taking the lesson, they realized that many mathematical activities are a part of children’s life and play. The teachers learned that mathematical activities involve not only numbers but also quantities and figures which children are likely to use day to day.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 6, p. 1-8, 発行日 2018-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.06.01
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:55:04.223525
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3