ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第6巻

小学校での書写指導に対する教師の指導観の分析:「国語科指導法」(書写実技)受講者の実態調査

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/134
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/134
3b8ce3e5-e975-4d1a-8ef2-4060413c6d5c
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku06_10mori.pdf kyoiku06_10mori.pdf (962.5 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 小学校での書写指導に対する教師の指導観の分析:「国語科指導法」(書写実技)受講者の実態調査
タイトル
タイトル Analysis of Teacher’s Beliefs about Teaching Calligraphy at Elementary School : Study of Actual “Language (Handwriting) Instruction” Used by Aspiring Teachers
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 書写指導
キーワード
主題Scheme Other
主題 テキストマイニング
キーワード
主題Scheme Other
主題 形態素解析
キーワード
主題Scheme Other
主題 書字のつまずき
キーワード
主題Scheme Other
主題 指導観
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 handwriting instruction
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 text mining
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 morphological
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 analysis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 stumbling in handwriting
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 beliefs about teaching
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 森, 美智代

× 森, 美智代

WEKO 446

森, 美智代

ja-Kana モリ, ミチヨ

Search repository
MORI, Michiyo

× MORI, Michiyo

WEKO 447

en MORI, Michiyo

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,小学校で書写指導を行う際の教師の指導観について分析するものである。具体的には,教師が平仮名の毛筆指導をする際に想定する,子どものつまずき,その原因,克服のための指導について調査し,分析を行う。
研究方法としては,教師を目指す大学生の指導観について,書写実技の授業分析をもとに考察した。調査分析は,受講者のレポート課題を対象に,テキストマイニングによる解析(形態素解析)を行った。その結果と,実施された授業内容から,以下のような傾向を明らかにした。
1.指導の必要性が高い文字例として,字形や配置・配列については「か」を,筆使いについては「の」を選択する
2.技能についての問いにおいては,「目的意識」「相手意識」という単語が使われることはほぼない
3.技能についての問いでは少なかった「自分」「子ども」という単語使用が,振り返りの問いにおいては上位に位置付く
4.従来の自己の指導観への内省が記述されている場合であっても,その指導観を変容させるまでには至っていない
This study analyzes the beliefs that teachers take to teaching handwriting at elementary school.
Specifically, This paper investigated and analyzed the stumbling points for children encounter, their causes, and the guidance for overcoming these problems that a teacher prepares for when teaching Hiragana brushstrokes.
As the research method, this paper examined the approach to teaching of college students aspiring to become teachers based on analyses of practical (Calligraphy) lessons. In this analysis, I conducted a morphological analysis by text mining student reports for issues. Based on the results and the past lessons, the following trends were identified.
1. There are some Japanese characters which require specific instruction: “か” (“ka”) because of the shape of character, positioning, and arrangement, “の” “(no)” for its unique brush stroke.
2. In questions about skills, the expression “sense of purpose” and “awareness of others” were rarely used.
3. Though appearing little in questions about skills, the words “myself” and “kids” ranked high in review questions.
4. Even in cases that the aspiring teacher speaks of the need to self-examine one’s conventional approach to teaching, the individual does not go as far as to change his/her beliefs about teaching.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 6, p. 97-106, 発行日 2018-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.06.10
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:54:46.735738
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3