ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第6巻

特別支援学校(知的障害)における保護者への心理教育的介入の実践報告

https://doi.org/10.15096/fcu_education.06.11
https://doi.org/10.15096/fcu_education.06.11
5795d597-3a21-4845-b16d-4a3740aa85a9
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku06_11yamaguchi.pdf kyoiku06_11yamaguchi.pdf (427.9 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 特別支援学校(知的障害)における保護者への心理教育的介入の実践報告
言語 ja
タイトル
タイトル The Practice of Psychoeducational Intervention for Parents in Special Schools for Children with Intellectual Disabilities
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 スクールカウンセリング
キーワード
主題Scheme Other
主題 心理教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 知的障害
キーワード
主題Scheme Other
主題 特別支援学校
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 school-counseling
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 psychoeducation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 intellectual disability
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 special schools
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.06.11
ID登録タイプ JaLC
著者 山口, 正寛

× 山口, 正寛

WEKO 448

ja 山口, 正寛

ja-Kana ヤマグチ, マサヒロ

en YAMAGUCHI, Masahiro

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,スクールカウンセラー(以下,SC)の立場から,特別支援学校(知的障害)(以下,知的特別支援学校)で保護者を対象にした心理教育的介入の実践を報告する。著者がSCとして在籍している知的特別支援学校において,全3グループに分けて心理教育を実施した。プログラムは,Child-Adult Relationship Enhancement(CARE)を参考に構成した。第1グループと第3グループは生活年齢または知的発達が就学前年齢程度の子どもを持つ保護者を対象とし,第2グループは生活年齢及び知的発達が小学生齢以上の子どもを持つ保護者を対象とした。第1グループは8名(M=43.38歳),第2グループは5名(M=48.2歳),第3グループは7名(M=45.43歳)の保護者が参加した。心理教育の効果測定のため,子どもの問題行動,養育者のうつ状態,育児ストレスに関する質問紙を介入前後に実施した。その結果,いずれの質問紙においても介入前後で有意な変化は認められなかったものの,集団介入の場が個別相談へのアクセシビリティを高めたり,プログラム内容のやり取りが担任へのコンサルテーションとして機能する可能性があると考えられた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this study, we report the practice of psychoeducational intervention for a parent at special schools for children with intellectual disabilities by a school counselor. We composed the psychoeducational program based on "the Child-Adult Relationship Enhancement" and did it by dividing into three groups. In the first and the third group, we targeted parents with children whose actual or mental age is about a preschool period, and in the second group, parents with children whose actual or mental age are about childhood. Eight mothers (mean age 43.48) in the first group participated, five mothers (mean age 48.20) in the second, and seven mothers (mean age 45.43) in the third. Participants completed the questionnaires about children's problem behavior, parents' depression, parenting stress before and after the intervention. The results showed that there were no significant differences in every questionnaire between pre-post intervention. However, we find the possibility that group intervention not only increases accessibility to individual counseling but functions as consulting for teachers.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 6, p. 107-113, 発行日 2018-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.06.11
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:54:37.325195
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3