ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第6巻

幼児期の描画における模倣の生起と表現変化

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/136
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/136
b8a2ddf6-88ea-4756-b5ff-6d529e522260
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku06_12yamada.pdf kyoiku06_12yamada.pdf (409.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 幼児期の描画における模倣の生起と表現変化
タイトル
タイトル Imitation and Expression in Young Children’s Drawing
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 幼児
キーワード
主題Scheme Other
主題 描画
キーワード
主題Scheme Other
主題 模倣
キーワード
主題Scheme Other
主題 知的リアリズム
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 young children
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 drawing
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 imitation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 intellectual realism
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 山田, 真世

× 山田, 真世

WEKO 450

山田, 真世

ja-Kana ヤマダ, マヨ

Search repository
YAMADA, Mayo

× YAMADA, Mayo

WEKO 451

en YAMADA, Mayo

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 幼児期の描画において,子ども同士が構図や色の使い方など互いの絵を模倣する姿はよく見られている。本研究は,描画時に絵の模倣が可能である状況を設定することで,子どもの模倣の生起とそれに伴う表現の変化を検討した。実物を用いて対象の空間関係を再構成する再構成課題,表現方法の手がかりのない自由描画課題,手がかりのある模倣可能課題を行い,知的リアリズムから視覚的リアリズムへの表現変化の有無について分析を行った。結果として,学年があがるにつれて再構成課題の正反応が増加することが示されたが,他の課題や学年による反応の差は見られず,描画時の模倣が視覚的リアリズムへの手がかりとなることは示されなかった。今後は,描画の題材や文脈,他者との相互作用も含んだ描画過程全体を捉えることが必要とされる。
Children imitate others’ drawings spontaneously in their daily lives. The present study investigated the occurrence of imitation and the change of expression in young children’s drawing. 30 children (10 3-year-olds, 10 4-year-olds, 10 5-year-olds) were asked to arrange 2cups after the arrangement had been shown to them (reconstruction task), to draw the cups as they had been shown to them (drawing task), and to draw the cups as they had been shown to them with the reference drawing (imitation task). The result showed that in the reconstruction task, 5-year-olds had more correct answers than 3- and 4-year-olds. There were no differences in results from other tasks or ages. These results suggests that children did not use imitation as a clue to visual realism. There is a need for empirical research of drawing process including drawing subjects, context, and interaction with others.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 6, p. 115-121, 発行日 2018-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.06.12
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:54:44.413500
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3