ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第8巻

「外国につながる子ども」の学習する権利を保障するための課題

https://doi.org/10.15096/fcu_education.08.02
https://doi.org/10.15096/fcu_education.08.02
2b389584-8095-4162-831e-cf5714c44f3c
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku08_02ono.pdf kyoiku08_02ono.pdf (373.1 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 「外国につながる子ども」の学習する権利を保障するための課題
言語 ja
タイトル
タイトル Analysis of Issues to Guarantee the Right to Education for "Culturally Linguistically Diverse Children"
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 「外国につながる子ども(CLD児)」
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習する権利
キーワード
主題Scheme Other
主題 多文化共生
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 “Culturally Linguistically Diverse Children”
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Right to Education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 multicultural society
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.08.02
ID登録タイプ JaLC
著者 小野, 方資

× 小野, 方資

WEKO 494

ja 小野, 方資

ja-Kana オノ, マサヨシ

en ONO, Masayoshi

Search repository
宮野, 宏子

× 宮野, 宏子

WEKO 495

ja 宮野, 宏子

ja-Kana ミヤノ, ヒロコ

en MIYANO, Hiroko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿の目的は,「外国につながる子ども」の学習権の保障に課題があることを明らかにすることである。このために,「外国につながる子ども」という認識で事態を捉える必要性を論ずる。これを踏まえ,「外国につながる子ども」が学習をしていくための政策や制度を批判的に検討し,これらが存在はするものの,彼/彼女らの学習権が実質的に保障されていない実態――本稿はこれを「置き去り」という認識で把握する――が,「五つの壁」で構造的に引き起こされていることを論じた。「外国につながる子ども」の学習する権利保障は,様々な背景を持つ人々とともに,彼/彼女らの基本的人権が保障される多文化共生社会を構築していくという課題への重要な取り組みである。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This paper asserts that there are problems ensuring that, like all children, foreign children in Japan have the right to learn. It discusses the urgency surrounding the recognition of “Culturally Linguistically Diverse Children” and critically examines the systems and policies regarding their right to learn. Although these children surely exist, their learning rights are not substantially guaranteed. This fact is represented here by the phrase “left behind”. The paper argues that this state of being “left behind” is structurally caused by “five walls” or obstacles. And finally, ensuring the right to learn for “Culturally Linguistically Diverse Children” is important for the following two reasons: A multicultural society must be built with people from various ethnic and linguistic backgrounds and the basic human rights of these people must be guaranteed.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 8, p. 11-22, 発行日 2020-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.08.02
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:54:07.707933
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3