WEKO3
アイテム
保育者志望学生に求められる専門的力量:実習指導経験のある保育者への調査を通じて
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/156
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/15617648f2e-1906-4bf6-a5f8-30fa8e55f3ac
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 保育者志望学生に求められる専門的力量:実習指導経験のある保育者への調査を通じて | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Competencies Required in Early Childhood Pre-service Teacher Education : Investigation of Practical Training Instructors | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育者志望学生 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 専門的力量 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学び | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | early childhood pre-service teachers | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | professional competency | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | learning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
倉盛, 美穂子
× 倉盛, 美穂子× 上山, 瑠津子× 光本, 弥生× 渡邉, 眞依子× KURAMORI, Mihoko× UEYAMA, Rutsuko× KOMOTO, Yayoi× WATANABE, Maiko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 近年,保育者養成・教員養成系大学では,保育者・教員志望学生が初任者として必要な知識や技術を獲得する過程を明示する取り組みが盛んである。保育者養成を対象としたものは実習を軸に作成されており,養成課程全体を網羅したものは見当たらない。本研究では,実習指導経験のある保育者を対象に,保育者志望学生に求める知識や技術(専門的力量)について尋ねた。調査の結果,保育者志望学生に求める専門的力量は, 4 領域(【子ども理解】,【生活援助の環境構成】,【遊びの環境構成】,【対人関係構築】)あり,因子分析を行った結果,合計10因子が見出された。初任保育者の習得状況を調べると,いずれの因子においても,初任保育者の専門的力量のレベルは,保育者志望学生が養成段階終了に獲得を期待されているレベルに達していないことが明らかになった。 In recent years, the curriculum for early childhood pre-service teachers has focused on professional competency and effectively training students; however, the most important professional competencies and skills that should be acquired prior to graduation are unclear in this curriculum. The aim of our study was to examine the competencies that are required in early childhood pre-service teacher education. A survey revealed four domains (“Understanding of children”, “Environmental setting to support daily life”, “Environmental composition of play”, and “Building interpersonal relationships”) with a total 10 factors as competencies required for early childhood teachers. Furthermore, it was found that some competencies trained in early childhood preservice teacher education did not meet the level required for beginner teachers. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 9, p. 21-30, 発行日 2021-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.09.02 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |