ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第9巻

保育者志望学生に求められる専門的力量:実習指導経験のある保育者への調査を通じて

https://doi.org/10.15096/fcu_education.09.02
https://doi.org/10.15096/fcu_education.09.02
17648f2e-1906-4bf6-a5f8-30fa8e55f3ac
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku09_02kuramori.pdf kyoiku09_02kuramori.pdf (1.3 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 保育者志望学生に求められる専門的力量:実習指導経験のある保育者への調査を通じて
言語 ja
タイトル
タイトル Competencies Required in Early Childhood Pre-service Teacher Education : Investigation of Practical Training Instructors
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 保育者志望学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 専門的力量
キーワード
主題Scheme Other
主題 学び
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 early childhood pre-service teachers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 professional competency
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.09.02
ID登録タイプ JaLC
著者 倉盛, 美穂子

× 倉盛, 美穂子

WEKO 526

ja 倉盛, 美穂子

ja-Kana クラモリ, ミホコ

en KURAMORI, Mihoko

Search repository
上山, 瑠津子

× 上山, 瑠津子

WEKO 527

ja 上山, 瑠津子

ja-Kana ウエヤマ, ルツコ

en UEYAMA, Rutsuko

Search repository
光本, 弥生

× 光本, 弥生

WEKO 528

ja 光本, 弥生

ja-Kana コウモト, ヤヨイ

en KOMOTO, Yayoi

Search repository
渡邉, 眞依子

× 渡邉, 眞依子

WEKO 529

ja 渡邉, 眞依子

ja-Kana ワタナベ, マイコ

en WATANABE, Maiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 近年,保育者養成・教員養成系大学では,保育者・教員志望学生が初任者として必要な知識や技術を獲得する過程を明示する取り組みが盛んである。保育者養成を対象としたものは実習を軸に作成されており,養成課程全体を網羅したものは見当たらない。本研究では,実習指導経験のある保育者を対象に,保育者志望学生に求める知識や技術(専門的力量)について尋ねた。調査の結果,保育者志望学生に求める専門的力量は, 4 領域(【子ども理解】,【生活援助の環境構成】,【遊びの環境構成】,【対人関係構築】)あり,因子分析を行った結果,合計10因子が見出された。初任保育者の習得状況を調べると,いずれの因子においても,初任保育者の専門的力量のレベルは,保育者志望学生が養成段階終了に獲得を期待されているレベルに達していないことが明らかになった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In recent years, the curriculum for early childhood pre-service teachers has focused on professional competency and effectively training students; however, the most important professional competencies and skills that should be acquired prior to graduation are unclear in this curriculum. The aim of our study was to examine the competencies that are required in early childhood pre-service teacher education.
A survey revealed four domains (“Understanding of children”, “Environmental setting to support daily life”, “Environmental composition of play”, and “Building interpersonal relationships”) with a total 10 factors as competencies required for early childhood teachers. Furthermore, it was found that some competencies trained in early childhood preservice teacher education did not meet the level required for beginner teachers.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 9, p. 21-30, 発行日 2021-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.09.02
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:53:52.240371
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3