WEKO3
アイテム
プログラミング的思考についての基礎的研究:小学校理科における授業実践を通して
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/159
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/15900bd72a3-d794-4442-bcfb-cbabbb0a7bcf
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | プログラミング的思考についての基礎的研究:小学校理科における授業実践を通して | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Basic Research of Programming Thinking : Through the Practice in Elementary School Science | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 小学校理科 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プログラミング教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プログラミング的思考 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 論理的思考 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 創造的思考 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | elementary school science | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | programming education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | programming thinking | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | logical thinking | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | creative thinking | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
山中, 真悟
× 山中, 真悟× 中山, 貴司× 木下, 博義× YAMANAKA, Shingo× NAKAYAMA, Takashi× KINOSHITA, Hiroyoshi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究では,小学校理科における授業実践を通して,児童のプログラミング的思考の効果的な育成についての示唆を導出することを目的とした。この目的を達成するため,小学校6年生1クラス30名を対象に,理科「電気の利用」の単元で授業実践を行った。児童の自身の成長に対する自己認識,および創作提案の分析の結果,プログラミング的思考の効果的な育成には「使用するプログラミング教材の特徴を踏まえた指導計画の立案」「ソフト面とハード面を往還しながらの指導」が必要であることが示唆された。 In this study, we propose to get suggestions to effective upbringing of programming thinking through the practice in elementary school science. For this purpose, we concluded a class in 6 grade science, unit of “the electric use” for 30 students at an elementary school. And after the unit, we conducted a questionnaire survey. Based on the analysis, we get following two suggestions. First, we must design a program which based on a characteristic of teaching materials. Second, we must instruct about both as to software and hardware surface. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 9, p. 59-66, 発行日 2021-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.09.05 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |