WEKO3
アイテム
【研究ノート】広島県福山市における戦後直後の保育実践に学ぶ
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/164
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/164bea6b7d6-6381-46c7-8fa6-4ef3d6620158
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 【研究ノート】広島県福山市における戦後直後の保育実践に学ぶ | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 【Research Notes】Learning from Nursery Practice in Fukuyama City, Hiroshima Prefecture, Immediately after World War II | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 広島県福山市 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 戦後直後 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育実践 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 二部保育 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Fukuyama City | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Hiroshima Prefecture | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | immediately after World War II | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nursery practice | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | two-shift nursery system | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||
その他のタイトル | Research Issues about the Shapes of the Buildings and Contributing Factors Therein in Fukuyama City Damaged by WW2 | |||||
著者 |
小林, 小夜子
× 小林, 小夜子× KOBAYASHI, Sayoko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 広島県福山市は,昭和20年8 月8 日の大空襲によって焼土と化し,その1週間後には敗戦を迎えた。しかしながら,昭和20年10月4 日には,福山市内の一部で保育を再開した。これは,戦後直後に日本国内においていち早く保育を再開できたことになる。その再開への取組や工夫について,当時の福山市立東幼稚園教諭であった徳良貞代の報告から読み解いたので報告する。まず第1に,幼児数に比べて少ない保育室を有効活用するために「二部保育」を採用したことであった。第2 に,状況に合わせてできるところから臨機応変に対応するという柔軟性にあった。第3 に,保護者や地域の人々の協力体制が大であった。それらの根底には,保育者自身が次世代の子どもたちを健全に育成したいという情熱が大きな要因としてあげられた。二部保育の実践からは,子どもの適応力がもたらされた。さらに,この時代に幼稚園・小学校の教育の一貫性や幼稚園年長児の義務化への構想がうかがえた。このように,戦後直後の保育実践の様子を知ることは,今後の日本における保育について一光を放つものである。 Fukuyama City, Hiroshima Prefecture, was decimated by an air raid on August 8, 1945, and Japan surrendered a week later. However, on October 4, 1945, childcare was resumed in parts of Fukuyama City. This resulted in the resumption of childcare in Japan immediately after the war. In this paper, I report about the efforts and arrangements for this resumption of childcare as I read about it in a report by Sadayo Tokura, who was a teacher in Higashi Kindergarten in Fukuyama City at that time. First, a "two-shift nursery system" was adopted to effectively utilize the nursery rooms, which were fewer than the number of children. Second, responses to the situation were carried out in a flexible manner and adapted as needed. Third, there was a strong cooperative system between parents and teachers. A major factor underlying these efforts was the passion of the teachers themselves to nurture the next generation of children in good health. The practice of the two-shift nursery system ensured adaptability in terms of caring for the children. Furthermore, during this period, we could see the consistency of education in kindergartens and elementary schools and the concept of making older children in kindergartens mandatory. Learning how childcare was practiced in the immediate postwar period throws light on the future of childcare in Japan. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 10, p. 29-34, 発行日 2022-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.10.04 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |