WEKO3
アイテム
中学校英語教科書における異文化理解に関する研究: 問題解決型アプローチを中心に
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/167
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/167577539ae-76f8-4a39-82ea-73f9ff1af25f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kyoiku10_07tanabe.pdf (1.1 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 中学校英語教科書における異文化理解に関する研究: 問題解決型アプローチを中心に | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study on Cross-Cultural Understanding in Junior High School English Textbooks: Focusing on Problem-Solving Approach | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 異文化理解 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中学校英語教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 教科書分析 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 問題解決型アプローチ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cross-cultural understanding | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | junior high school English education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | textbook analysis | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | problem-solving approach | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
田辺, 尚子
× 田辺, 尚子× TANABE, Naoko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究は,2021年度から新課程となった中学校英語検定済教科書全6社を調査対象とし,異文化理解としてどのような題材が扱われているかを明らかにすることにより,中学校英語教育における異文化理解が国際理解に繋がっていくものであるかどうかを考察することを目的とする。日本国際理解教育学会(2012)をもとに,題材を「多文化理解」「グローバル社会」「地球的課題」」の3 つに分類し,比較検討した結果, 6 社とも「多文化理解」が大半を占め,「グローバル社会」を扱っていたのは2 社のみであった。「地球的課題」は国際理解を目指す問題解決型アプローチのための題材であるが,全社が扱っていたことから,中学校英語教育において異文化理解が国際理解に繋がっていることがわかった。しかしながら「地球的課題」の内容である人権,環境,平和,開発の4 つすべてを扱っていたのは2社のみであり,また, 3 年生に偏る傾向があるという課題も明らかとなった。 The purpose of this study is to examine whether cross-cultural understanding in junior high school English education leads to international understanding by clarifying what kinds of subjects are treated as cross-cultural understanding in six certified junior high school English textbooks for the new course of study. Based on the Japan Society for the Teaching of International Understanding( 2012), the subjects were classified into three categories: “Multicultural Understanding,” “Global Society,” and “Global Issues.” As a result of the comparative study, “Multicultural Understanding” was most used by all six textbooks, and “Global Issues” was used by only two textbooks. “Global Issues” is a subject for a problem-solving approach to international understanding, and the fact that it was covered by all six textbooks indicates that cross-cultural understanding leads to international understanding in junior high school English education. However, only two textbooks covered all four content areas of “Global Issues,” namely human rights, environment, peace, and development, and there was a tendency to focus on third graders. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 10, p. 59-64, 発行日 2022-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.10.07 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |