ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第10巻

中学校英語教科書における異文化理解に関する研究: 問題解決型アプローチを中心に

https://doi.org/10.15096/fcu_education.10.07
https://doi.org/10.15096/fcu_education.10.07
577539ae-76f8-4a39-82ea-73f9ff1af25f
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku10_07tanabe.pdf kyoiku10_07tanabe.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 中学校英語教科書における異文化理解に関する研究: 問題解決型アプローチを中心に
言語 ja
タイトル
タイトル A Study on Cross-Cultural Understanding in Junior High School English Textbooks: Focusing on Problem-Solving Approach
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 異文化理解
キーワード
主題Scheme Other
主題 中学校英語教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 教科書分析
キーワード
主題Scheme Other
主題 問題解決型アプローチ
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 cross-cultural understanding
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 junior high school English education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 textbook analysis
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 problem-solving approach
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.10.07
ID登録タイプ JaLC
著者 田辺, 尚子

× 田辺, 尚子

WEKO 568

ja 田辺, 尚子

ja-Kana タナベ, ナオコ

en TANABE, Naoko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究は,2021年度から新課程となった中学校英語検定済教科書全6社を調査対象とし,異文化理解としてどのような題材が扱われているかを明らかにすることにより,中学校英語教育における異文化理解が国際理解に繋がっていくものであるかどうかを考察することを目的とする。日本国際理解教育学会(2012)をもとに,題材を「多文化理解」「グローバル社会」「地球的課題」」の3 つに分類し,比較検討した結果, 6 社とも「多文化理解」が大半を占め,「グローバル社会」を扱っていたのは2 社のみであった。「地球的課題」は国際理解を目指す問題解決型アプローチのための題材であるが,全社が扱っていたことから,中学校英語教育において異文化理解が国際理解に繋がっていることがわかった。しかしながら「地球的課題」の内容である人権,環境,平和,開発の4 つすべてを扱っていたのは2社のみであり,また, 3 年生に偏る傾向があるという課題も明らかとなった。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study is to examine whether cross-cultural understanding in junior high school English education leads to international understanding by clarifying what kinds of subjects are treated as cross-cultural understanding in six certified junior high school English textbooks for the new course of study. Based on the Japan Society for the Teaching of International Understanding( 2012), the subjects were classified into three categories: “Multicultural Understanding,” “Global Society,” and “Global Issues.” As a result of the comparative study, “Multicultural Understanding” was most used by all six textbooks, and “Global Issues” was used by only two textbooks. “Global Issues” is a subject for a problem-solving approach to international understanding, and the fact that it was covered by all six textbooks indicates that cross-cultural understanding leads to international understanding in junior high school English education. However, only two textbooks covered all four content areas of “Global Issues,” namely human rights, environment, peace, and development, and there was a tendency to focus on third graders.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 10, p. 59-64, 発行日 2022-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.10.07
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:53:38.724696
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3