ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第10巻

大学生の学びに対するリアクションペーパーの役割:大学教育の授業改善に向けて

https://doi.org/10.15096/fcu_education.10.08
https://doi.org/10.15096/fcu_education.10.08
5ae64e5b-8fce-4087-906e-b905cda6fd47
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku10_08nishimura.pdf kyoiku10_08nishimura.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 大学生の学びに対するリアクションペーパーの役割:大学教育の授業改善に向けて
言語 ja
タイトル
タイトル The Roles of Reaction Papers in Learning of University Students: For Improving University Education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 リアクションペーパー
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 オンライン授業
キーワード
主題Scheme Other
主題 深い学び
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 reaction papers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 university students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 university education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 online classes
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning with deep processing
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.10.08
ID登録タイプ JaLC
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Theory and Practice on Agriculture,Commerce and Industry Collaboration as an Industrial Policy
著者 西村, 多久磨

× 西村, 多久磨

WEKO 570

ja 西村, 多久磨

ja-Kana ニシムラ, タクマ

en NISHIMURA, Takuma

Search repository
福住, 紀明

× 福住, 紀明

WEKO 571

ja 福住, 紀明

ja-Kana フクズミ, ノリアキ

en FUKUZUMI, Noriaki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,大学生を対象にリアクションペーパーをどのような目的で活用しているのかを測定する尺度(リアクションペーパーに対する活用目的尺度)が開発され(研究1),その尺度を構成する因子とリアクションペーパーの記述の量および質との関連が検討された(研究2)。研究1では中国・四国地方にある2大学の授業に参加した229名を対象に質問紙調査が実施され,リアクションペーパーに対する活用の目的は,「内容記憶」,「深い処理」,「記述訓練」,「意見交流」に集約されることが示された。続いて研究2では,91名から計8回にわたるオンライン授業に対する感想としてリアクションペーパーが収集され,それらを分析に用いたところ,「深い処理」と記述の質に効果量は小さかったものの正の関連が見られた。これらの結果をもとに,大学教育における深い学びを実現するためのリアクションペーパーの質を向上させる取り組みや今後の研究の展望について議論された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The present study developed a scale to assess individual differences in aims of utilizing reaction papers in university education and their relations with the quantity and quality of reaction papers. In study 1, 229 university students from two universities in Chugoku-Shikoku region participated in a questionnaire survey. Factor analysis revealed four factors in the structure of the scale: memorizing, deep processing, practicing, and communicating. In study 2, 91 university students in an educational psychology class with an online participated in a survey and submitted reaction papers from eight online lectures under the restriction by COVID-19. Correlation analysis found a positive relation, but small effect size, between deep processing and the quality of their reaction papers evaluated via expert judgement. Finally, we discuss practices to enhance the quality of reaction papers to actualize the learning with deep processing in university education and future perspectives of research utilizing reaction papers.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 10, p. 65-73, 発行日 2022-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.10.08
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:53:37.611154
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3