ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第10巻

若手教師の成長に関する研究動向の検討:実践知の形成に焦点化して

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/170
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/170
39cc42a2-aa14-4aaa-9614-00e2b760f4f8
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku10_10fijiwara.pdf kyoiku10_10fijiwara.pdf (1.2 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-09
タイトル
タイトル 若手教師の成長に関する研究動向の検討:実践知の形成に焦点化して
タイトル
タイトル A Review of Research Trends in the Growth of Younger Teachers: Focusing on Development of Practical Knowledge
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 若手教師
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師の成長
キーワード
主題Scheme Other
主題 実践知
キーワード
主題Scheme Other
主題 リフレクション(省察)
キーワード
主題Scheme Other
主題 教師教育
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 younger teachers
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teachers’ growth
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 practical knowledge
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 reflection
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher education
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル The Gaps and “Dialogue” : A Case Study on the Communication Structure between Zainichi-Koreans and Japanese in Contemporary Japanese Society
著者 藤原, 顕

× 藤原, 顕

WEKO 576

藤原, 顕

ja-Kana フジワラ, アキラ

Search repository
FUJIWARA, Akira

× FUJIWARA, Akira

WEKO 577

en FUJIWARA, Akira

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本稿は、若手教師の成長に関する研究動向を、その実践知形成に焦点化して検討することを目的としている。23件の先行研究を検討した結果、以下の知見が得られている。(1)若手教師の成長としての実践知形成の様態は、対子ども認識、対自的認識、実践知の構造の変化という3 つのカテゴリーを通して把握される。(2)対子ども認識は、子どもの見取り、子どもの受容、子どもへの信任という3 つの下位カテゴリーから構成される。(3)対自的認識は、実践の目標の自覚、教育方法と子どもの状況の関連付け、自己の可能性の見極めという3 つの下位カテゴリーから構成される。(4)実践知の構造の変化に関わっては、実践知と理論知の関連付け、実践知の既存の側面の変化という点が見出されている。この内、対自的認識は対子ども認識に影響を受けており、また先の6 つの下位カテゴリーは、若手教師が成長を遂げていく際の課題を表している、と仮定することができる。
The article examines research trends in the growth of younger teachers, focusing on the development of practical knowledge. After examining 23 previously published articles, the following findings were obtained. (1) The conditions for the development of practical knowledge as part of younger teachers' growth are comprehended through three categories, namely, perceptions of pupils, perceptions of self, and structural changes in practical knowledge. (2) Perceptions of pupils consists of three subcategories, namely, grasp of, acceptance of, and confidence in pupils. (3) Perceptions of self consists of three subcategories, namely, consciousness of practical goals, combination of educational methos and situations of pupils, and ascertainment of the possibilities of the self. (4) In terms of the structural changes in practical knowledge, liking between practical knowledge and theoretical knowledge, and transforming the existing aspects of practical knowledge are found out. Among these, it can be inferred that perceptions of self are influenced by perceptions of pupils, and that the six abovementioned subcategories indicate tasks that could enhance the growth of younger teachers.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 10, p. 85-97, 発行日 2022-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.10.10
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:53:35.098573
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3