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  1. 紀要
  2. 都市経営 : 福山市立大学都市経営学部紀要
  3. 第4巻

技術的優位性を軸とした集中戦略による競争優位の構築 : 東洋紡におけるSWRO膜事業の展開

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/178
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/178
62953dcd-e374-4318-81a5-441048b2bf32
名前 / ファイル ライセンス アクション
toshi04_02hada.pdf toshi04_02hada.pdf (1.1 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-06-19
タイトル
タイトル 技術的優位性を軸とした集中戦略による競争優位の構築 : 東洋紡におけるSWRO膜事業の展開
タイトル
タイトル Focus Strategy and Sustainable Competitive Advantage : The case of TOYOBO’s SWRO membrane
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 集中戦略
キーワード
主題Scheme Other
主題 差別化
キーワード
主題Scheme Other
主題 逆浸透膜(RO膜)
キーワード
主題Scheme Other
主題 顧客重視
キーワード
主題Scheme Other
主題 価値創造
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Focus strategy
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Differentiation
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 SWRO membrane
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Relationship
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Value Creation
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 羽田, 裕

× 羽田, 裕

WEKO 602

羽田, 裕

ja-Kana ハダ, ユタカ

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堤, 行彦

× 堤, 行彦

WEKO 603

堤, 行彦

ja-Kana ツツミ, ユキヒコ

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HADA, Yutaka

× HADA, Yutaka

WEKO 604

en HADA, Yutaka

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TSUTSUMI, Yukihiko

× TSUTSUMI, Yukihiko

WEKO 605

en TSUTSUMI, Yukihiko

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 21世紀において,社会全体が,「環境」と「経済」の両立に向けて大きく舵を切った今,環境資源に関連する事業は高い注目を受けており,今後更なる市場の拡大が予測される.これまで日本企業は,製品レベルでの差別化によって競争優位を構築してきた.しかしながら,半導体産業の壊滅が示すようにこのモデルは限界にきている.今まさに日本企業に求められているのが,社会的変化を引き起こすマーケティングなのである.
そこで本研究は,逆浸透膜法による海水淡水化という社会的変化に多大な影響を与え,海水淡水化市場において持続的な競争優位を構築してきた東洋紡モデルに注目した.東洋紡は,この市場において製品開発戦略をもとに技術・製品の独自性・差別化を追求し,技術的優位性を軸にした集中戦略によって,独自のポジショニングに成功したのである.最後に,本研究では今後競争が激化するSWRO膜市場,そして水市場において,東洋紡が進むべき方向性を提起している.
In the twenty-first century, environment businesses are attracting a tremendous amount of attention; the market is expected to further expand in the future. Because society has drastically moved toward the balanced achievement between “environment” and “economy”. Japanese businesses have established their competitive advantage through differentiation at the product level. However, this model is reaching its limit, as the collapse of the semiconductor industries suggests. Marketing that creates social changes is what Japanese businesses must pursue at this moment.
This study sheds light on Toyobo Co., Ltd., which had a profound impact on social change, as is evident in its setting up the desalination of reverse osmosis membrane. Additionally, this study elucidates the following aspects by analyzing and systematizing the series of changes from a marketing standpoint. Toyobo became successful in creating an original position in the market using strategies that center on product development and focus. While this strategy had a tremendous effect on the social changes in the SWRO, it also built a continuous competitive advantage for Toyobo in the SWRO market.
Lastly, this study propose a future course for Toyobo to pursue in the water business and the SWRO market, where competition is expected to intensify in the coming years.
書誌情報 都市経営 : 福山市立大学都市経営学部紀要
en : Urban Management : Bulletin of the Faculty of Urban Management, Fukuyama City University

巻 4, p. 15-28, 発行日 2013-12-15
出版者
出版者 福山市立大学都市経営学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-862X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12564315
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/UrbanManagement.0402
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
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Ver.1 2023-07-25 10:52:42.975955
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