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技術的優位性を軸とした集中戦略による競争優位の構築 : 東洋紡におけるSWRO膜事業の展開
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/178
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/17862953dcd-e374-4318-81a5-441048b2bf32
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2023-06-19 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 技術的優位性を軸とした集中戦略による競争優位の構築 : 東洋紡におけるSWRO膜事業の展開 | |||||
タイトル | ||||||
言語 | en | |||||
タイトル | Focus Strategy and Sustainable Competitive Advantage : The case of TOYOBO’s SWRO membrane | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 集中戦略 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 差別化 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 逆浸透膜(RO膜) | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 顧客重視 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 価値創造 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Focus strategy | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Differentiation | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | SWRO membrane | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Relationship | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Value Creation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
羽田, 裕
× 羽田, 裕× 堤, 行彦× HADA, Yutaka× TSUTSUMI, Yukihiko |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 21世紀において,社会全体が,「環境」と「経済」の両立に向けて大きく舵を切った今,環境資源に関連する事業は高い注目を受けており,今後更なる市場の拡大が予測される.これまで日本企業は,製品レベルでの差別化によって競争優位を構築してきた.しかしながら,半導体産業の壊滅が示すようにこのモデルは限界にきている.今まさに日本企業に求められているのが,社会的変化を引き起こすマーケティングなのである. そこで本研究は,逆浸透膜法による海水淡水化という社会的変化に多大な影響を与え,海水淡水化市場において持続的な競争優位を構築してきた東洋紡モデルに注目した.東洋紡は,この市場において製品開発戦略をもとに技術・製品の独自性・差別化を追求し,技術的優位性を軸にした集中戦略によって,独自のポジショニングに成功したのである.最後に,本研究では今後競争が激化するSWRO膜市場,そして水市場において,東洋紡が進むべき方向性を提起している. In the twenty-first century, environment businesses are attracting a tremendous amount of attention; the market is expected to further expand in the future. Because society has drastically moved toward the balanced achievement between “environment” and “economy”. Japanese businesses have established their competitive advantage through differentiation at the product level. However, this model is reaching its limit, as the collapse of the semiconductor industries suggests. Marketing that creates social changes is what Japanese businesses must pursue at this moment. This study sheds light on Toyobo Co., Ltd., which had a profound impact on social change, as is evident in its setting up the desalination of reverse osmosis membrane. Additionally, this study elucidates the following aspects by analyzing and systematizing the series of changes from a marketing standpoint. Toyobo became successful in creating an original position in the market using strategies that center on product development and focus. While this strategy had a tremendous effect on the social changes in the SWRO, it also built a continuous competitive advantage for Toyobo in the SWRO market. Lastly, this study propose a future course for Toyobo to pursue in the water business and the SWRO market, where competition is expected to intensify in the coming years. |
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書誌情報 |
都市経営 : 福山市立大学都市経営学部紀要 en : Urban Management : Bulletin of the Faculty of Urban Management, Fukuyama City University 巻 4, p. 15-28, 発行日 2013-12-15 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学都市経営学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2186-862X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12564315 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/UrbanManagement.0402 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |