ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第12巻

幼小接続期における子どもの見取りと支援:幼稚園交流活動での小学校教師に着目して

https://doi.org/10.15096/fcu_education.12.02
https://doi.org/10.15096/fcu_education.12.02
df1aa3c1-13ad-4614-889d-4b4859a5594e
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku12_02ikeda.pdf kyoiku12_02ikeda.pdf (982 KB)
 Restricted Access
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2024-04-26
タイトル
タイトル 幼小接続期における子どもの見取りと支援:幼稚園交流活動での小学校教師に着目して
言語 ja
タイトル
タイトル Understanding and Supporting Children during Transitions in Early Learning:Insights from Elementary School Teachers Engaged in Kindergarten Exchange Activities
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 幼小接続
キーワード
言語 ja
主題 子どもの見取り
キーワード
言語 ja
主題 生活科
キーワード
言語 ja
主題 教師の支援
キーワード
言語 en
主題 Children's assessment
キーワード
言語 en
主題 early childhood transitions
キーワード
言語 en
主題 living environment studies
キーワード
言語 en
主題 teacher support
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.12.02
ID登録タイプ JaLC
著者 池田, 明子

× 池田, 明子

ja 池田, 明子

ja-Kana イケダ, アキコ

en IKEDA, Akiko

Search repository
上田, 紋佳

× 上田, 紋佳

ja 上田, 紋佳

ja-Kana ウエダ, アヤカ

en UEDA, Ayaka

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,幼小接続期1年生生活科における小学校教師による子どもの見取りと支援の在り方について考察することであった。そのため,小学校1年生の担任教師に対してインタビュー調査を実施した。本研究により,次の3点が明らかになった。①幼小接続期においては,子どもの発見や表現を共感的に見取ったり,活動する過程において丁寧に見取ったりするなど,子ども一人一人に応じた見取りや支援が必要である。②子ども自身が考えたり取り組んだりする過程を経て活動のねらいに向かっていけるように,教材準備や場の設定などの環境構成や,提案したり問いかけたりするなどの教師の支援が必要である。③子ども同士の学び合いが深まるように,環境構成を整えたり,子ども同士で話し合いながら取り組む姿や,友達の状況に応じて自分のかかわり方を考えて行動する姿を見守ったり仲介したりする支援が必要である。今回の考察は,小学校教師が幼稚園教師に影響を受けた見取りや支援であると捉えられる。したがって,幼小接続期における共通に必要な見取りや支援であると考えられる。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aims to explore how elementary school teachers can assess and support children in first-grade living environment studies during times of transition. First-grade teachers were interviewed for this purpose. The study revealed three key points: ① Individualized assessment and support tailored to each child's self-discovery, expressions, and activities are crucial during the transition from kindergarten to first grade. ② Teachers need to facilitate children's progress by setting goals based on their own cognition and initiative by providing support, such as preparing educational materials, environmental setup, and guidance (e.g., making suggestions and asking questions) during activities. ③ To facilitate deeper peer learning, teachers should provide optimum learning environments and observe and mediate interactions during activities based on children’s relationships. The findings highlight the influence of kindergarten
teachers on elementary educators' assessments and support, which are crucial for a universal approach to times of transition during early learning.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

巻 12, p. 1-11, 発行日 2024-02-29
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ PISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.12.02
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2024-05-14 01:36:26.477853
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3