WEKO3
アイテム
保育カンファレンスにおける3歳未満児の子どもの姿を読み解く「問い」とは
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/2000101
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/2000101e1e9e412-cd80-4cb7-97f1-61370c423e87
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2025-03-10 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 保育カンファレンスにおける3歳未満児の子どもの姿を読み解く「問い」とは | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | What are the Key “Questions” for Understanding Children in Infant and Toddler Care? | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題 | 保育カンファレンス | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題 | 協働的な学び | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題 | 問いかけ/質問 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題 | 3歳未満児 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | childcare conferences | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | teachers' collaborative learning | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | types of questions | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | infant and toddler | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
上山, 瑠津子
× 上山, 瑠津子
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | UEYAMA, Rutsuko | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,近年の乳児保育の需要の高まりを背景に, 3 歳未満児クラスの保育の質の向上に向けて取り組んできた保育園で実施された保育カンファレンス記録の分析から,保育者が協働的に子ども理解を深めるためにどのような問いかけや質問を行っているのかを明らかにすることである。質問内容を分類したところ,エピソード場面に関する質問とエピソード場面の前提に関する質問の2 つに大別され,保育者はエピソードに含まれた情報だけでなく,日常の子どもと保育者のかかわりや保育内容や環境などを質問しながら,周辺的かつ中心的に子ども理解を行っていることが示された。また, 3 歳未満児のエピソードを用いた子ども理解においては,遊びの内容や様子だけでなく,子どもの「もの」「空間」に対する経験や興味関心についても質問し合うことが重要であることが示唆された。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | This study aimed to clarify what kinds of questions early childhood educators should ask during collaborative conversations to deepen their understanding of young children, based on an analysis of childcare conference records using episodes occurring in a class of infant and toddler. The results were divided into two main categories: questions about the episodes themselves and questions about the assumptions of the episodes. We found that teachers understand children both peripherally and centrally by asking questions, not only about the information contained in the episodes, but also about the daily interactions among children and their teachers, the care practices in use, and the environment. The results also suggested that it is important to ask questions not only about the content and appearance of play, but also about children's experiences and interests in things and spaces. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
bibliographic_information |
ja : 福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 13, p. 12-18, 発行日 2025-02-28 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
item_10002_source_id_9 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||||||
item_10002_source_id_11 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||||||
item_10002_relation_14 | ||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||
関連識別子 | doi.org/10.15096/fcu_education.13.03 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |