ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第13巻

保育カンファレンスにおける3歳未満児の子どもの姿を読み解く「問い」とは

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/2000101
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/2000101
e1e9e412-cd80-4cb7-97f1-61370c423e87
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku13_03ueyama.pdf kyoiku13_03ueyama.pdf (1.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-10
タイトル
タイトル 保育カンファレンスにおける3歳未満児の子どもの姿を読み解く「問い」とは
言語 ja
タイトル
タイトル What are the Key “Questions” for Understanding Children in Infant and Toddler Care?
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 保育カンファレンス
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 協働的な学び
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 問いかけ/質問
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 3歳未満児
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 childcare conferences
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teachers' collaborative learning
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 types of questions
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 infant and toddler
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 上山, 瑠津子

× 上山, 瑠津子

ja 上山, 瑠津子

ja-Kana ウエヤマ, ルツコ

Search repository
著者(英)
姓名 UEYAMA, Rutsuko
言語 en
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は,近年の乳児保育の需要の高まりを背景に, 3 歳未満児クラスの保育の質の向上に向けて取り組んできた保育園で実施された保育カンファレンス記録の分析から,保育者が協働的に子ども理解を深めるためにどのような問いかけや質問を行っているのかを明らかにすることである。質問内容を分類したところ,エピソード場面に関する質問とエピソード場面の前提に関する質問の2 つに大別され,保育者はエピソードに含まれた情報だけでなく,日常の子どもと保育者のかかわりや保育内容や環境などを質問しながら,周辺的かつ中心的に子ども理解を行っていることが示された。また, 3 歳未満児のエピソードを用いた子ども理解においては,遊びの内容や様子だけでなく,子どもの「もの」「空間」に対する経験や興味関心についても質問し合うことが重要であることが示唆された。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 This study aimed to clarify what kinds of questions early childhood educators should ask during collaborative conversations to deepen their understanding of young children, based on an analysis of childcare conference records using episodes occurring in a class of infant and toddler. The results were divided into two main categories: questions about the episodes themselves and questions about the assumptions of the episodes. We found that teachers understand children both peripherally and centrally by asking questions, not only about the information contained in the episodes, but also about the daily interactions among children and their teachers, the care practices in use, and the environment. The results also suggested that it is important to ask questions not only about the content and appearance of play, but also about children's experiences and interests in things and spaces.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 13, p. 12-18, 発行日 2025-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 doi.org/10.15096/fcu_education.13.03
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-10 07:11:46.042435
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3