ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第13巻

保幼小接続の観点による算数科教科書の比較分析:領域と教育内容,提示方法の違い

https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.04
https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.04
4f881f2b-f00b-4895-9765-13e5fae0caf3
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku13_04ohta.pdf kyoiku13_04ohta.pdf (786 KB)
 Restricted Access
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-03-10
タイトル
タイトル 保幼小接続の観点による算数科教科書の比較分析:領域と教育内容,提示方法の違い
言語 ja
タイトル
タイトル A Comparative Analysis of Arithmetic Textbooks from the Perspective of Preschool-Elementary School Transition : Differences in Domains, Educational Content, and Presentation Methods
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 算数科教科書
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 保幼小接続
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 スタートカリキュラム
キーワード
言語 ja
主題Scheme Other
主題 幼児期の遊び
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Arithmetic Textbooks
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Preschool-Elementary School Transition
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Start Curriculum
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Early Childhood Play
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15096/fcu_education.13.04
ID登録タイプ JaLC
著者 太田, 直樹

× 太田, 直樹

ja 太田, 直樹

ja-Kana オオタ, ナオキ

en OHTA, Naoki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,保幼小接続の観点を踏まえて,2024年度(令和5年検定済)の第1学年の算数科教科書を比較分析し,教科としてのスタートカリキュラムの現状を明らかにし,今後の在り方を検討することを目的とした。比較分析の結果,スタートカリキュラムで使用される算数科教科書は,多くの場合学習内容が「数と計算」領域に限られていることが明らかとなった。また,序章においては,ほぼすべての算数科教科書において,幼児期の遊びや日常生活を想起させる写真や絵が掲載されており,スムーズな学びの接続を意図していることが見いだされた。しかし,記載される遊びや日常生活の場面,記載される領域数は,出版社によって限られており,小学校算数科のイメージを豊かにすることが望ましいとすれば,より多様な領域に触れる単元,より多様な遊びや日常生活の場面が記載される必要性が見いだされた。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The purpose of this study was to clarify the current state of the start curriculum and to consider the future of the start curriculum by comparing the first-grade arithmetic textbooks in 2024 from the perspective of the connection between preschool and elementary schools.
As a result of the comparative analysis, it became clear that in most cases, the content of the mathematics textbooks used in the starting curriculum was limited to the area of “number and calculation”. Furthermore, in the introduction, it was found that almost all of the math textbooks included pictures and drawings that evoked play and daily life in early childhood, with the intention of providing a smooth connection to learning. However, the number of plays, daily life scenes and areas described was limited by the publishers. If it is desirable to develop an image of primary school math, it was found necessary to include units dealing with a wider variety of areas and scenes of play and daily life.
言語 en
bibliographic_information ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 13, p. 19-26, 発行日 2025-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
言語 ja
item_10002_source_id_9
収録物識別子タイプ EISSN
収録物識別子 2187-6347
item_10002_source_id_11
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
item_10002_relation_14
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 https://doi.org/10.15096/fcu_education.13.04
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
言語 ja
出版タイプ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2025-03-10 07:36:57.109099
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3