WEKO3
アイテム
福山市立大学の英語教育における障害学生支援:学習支援ソフトNetAcademy NEXTを対象として
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/235
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/235b669bb0a-22ef-41c1-a6c6-16453af1b3bc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-20 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 福山市立大学の英語教育における障害学生支援:学習支援ソフトNetAcademy NEXTを対象として | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Support for Students with Disabilities in Teaching English in Fukuyama City University:The Case Study of NetAcademy NEXT | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英語教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 障害学生支援 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 事前的改善措置 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | E-learning | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 建設的対話 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | English Education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Support for Students with Disabilities | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Anticipatory Adjustments | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Constructive Dialogue | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
後藤, 悠里
× 後藤, 悠里× GOTO, Yuri |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 障害者差別解消法の下において,事前的改善措置や特定の障害学生に対する合理的配慮の提供が求められている.英語学習にE-learningソフトを導入している大学は多いが,ソフトの情報アクセシビリティについて検討した先行研究は存在しない.そこで,本研究においては,福山市立大学で導入しているNetAcademy NEXT(株式会社アルクエデュケーション)について,情報アクセシビリティの観点から問題になりうる点を提示した.そして,アルクエデュケーションの担当者とともに,取りうる手段について検討した.プログラム全体に影響を及ぼしうることから,プログラムを変更して,事前的改善措置を行ったり個別の障害者対応をしたりすることは難しいと確認できた.そこで,他の方法を検討した.障害学生への対応として,アルクエデュケーションに相談すること,スクリプトを活用すること,人的支援を行うことが考えられることを述べた.その上で,本質的要件を確認する必要性について示した. Under the Law for the Elimination of Discrimination against Persons with Disabilities, public universities will take anticipatory adjustments and shall provide reasonable accommodations. Although many universities use an e-learning software for English learning, there is no prior research that has examined the information accessibility of the software. Therefore, in this study, the problems of NetAcademy NEXT were presented from the viewpoint of information accessibility. NetAcademy NEXT has been developed by ALC Education, Inc. and used by students in Fukuyama City University. Then, together with the staff of ALC, I discussed the possible measures to be taken. It was confirmed that it would be difficult to implement anticipatory adjustments or to provide individualized support for students with disabilities by updating the program because this could affect the whole system of the program. Therefore, other options were discussed. It was indicated that we should consult with staff of ALC, use scripts and provide physical support. Moreover, it is necessary to confirm the purpose of educational materials for students with disabilities. |
|||||
書誌情報 |
都市経営 : 福山市立大学都市経営学部紀要 en : Urban Management : Bulletin of the Faculty of Urban Management, Fukuyama City University 巻 14, p. 29-39, 発行日 2022-03-07 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学都市経営学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2186-862X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12564315 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/UrbanManagement.1403 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |