ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 福山市立大学教育学部研究紀要
  3. 第11巻

教員養成課程の大学生に対するブリーフミーティングの効果:アクティブ・ラーニングによる実践

https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/257
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/257
9eca7ea1-87de-42f2-809b-85b359f4e576
名前 / ファイル ライセンス アクション
kyoiku11_06nishimura.pdf kyoiku11_06nishimura.pdf (2.0 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-07-05
タイトル
タイトル 教員養成課程の大学生に対するブリーフミーティングの効果:アクティブ・ラーニングによる実践
タイトル
タイトル Educational effectiveness of brief meeting for university students in the teacher training program: A practice report by active learning
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 ブリーフミーティング
キーワード
主題Scheme Other
主題 質的研究
キーワード
主題Scheme Other
主題 大学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 教員養成課程
キーワード
主題Scheme Other
主題 アクティブ・ラーニング
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 brief meeting
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 quality study
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 university students
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 teacher training program
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 active learning
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 西村, 多久磨

× 西村, 多久磨

WEKO 850

西村, 多久磨

ja-Kana ニシムラ, タクマ

Search repository
村上, 達也

× 村上, 達也

WEKO 851

村上, 達也

ja-Kana ムラカミ, タツヤ

Search repository
藤原, 和政

× 藤原, 和政

WEKO 852

藤原, 和政

ja-Kana フジワラ, カズマサ

Search repository
福住, 紀明

× 福住, 紀明

WEKO 853

福住, 紀明

ja-Kana フクズミ, ノリアキ

Search repository
NISHIMURA, Takuma

× NISHIMURA, Takuma

WEKO 854

en NISHIMURA, Takuma

Search repository
MURAKAMI, Tatsuya

× MURAKAMI, Tatsuya

WEKO 855

en MURAKAMI, Tatsuya

Search repository
FUJIWARA, Kazumasa

× FUJIWARA, Kazumasa

WEKO 856

en FUJIWARA, Kazumasa

Search repository
FUKUZUMI, Noriaki

× FUKUZUMI, Noriaki

WEKO 857

en FUKUZUMI, Noriaki

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では,教員養成課程の大学生にブリーフミーティングを体験させ,その体験の教育的効果が検討された。対象は,公立大学の教員養成課程の大学3年生15名 (男性7名,女性8名) であった。「学級の雰囲気を明るくする方法」というテーマで,ブリーフミーティングが実施され,体験終了後に,ブリーフミーティングの評価とその理由の記述についてデータを収集した。その結果,ブリーフミーティングの評価について,参加した大学生からは一定の満足感が示された。また,評価の理由の記述に関しては「ブリーフミーティングによる結果」と「ブリーフミーティングの過程 (プロセス)」の2つの大カテゴリによって整理することができた。さらに,前者の大カテゴリには5つの小カテゴリ (視点の広がり,対応策の増加,自己理解・省察,メンバー理解,効力感) が,後者の大カテゴリには3つの小カテゴリ (他者との協同経験,参加を促す仕組み・ルール,解決志向アプローチ) が抽出された。これらの結果から,教員養成課程におけるアクティブ・ラーニング型の授業として,ブリーフミーティングの教育的効果とその意義について議論された。
The present study investigated the educational advantages of the brief meeting for university students in the teacher training program. 15 third-year university students (seven males and eight females) participated in a brief meeting as active learning in which they experienced the opportunity to discuss how to enhance class morale under the policy of solution focusing and reported feedback for their experience after the brief meeting. We obtained a positive evaluation of the experience from the participants and extracted the two categories from quality data of their feedback: results and processes of the brief meeting including eight sub-categories. These categories are acquiring new perspectives, increasing countermeasures, self-understanding / reflection, others-understanding, and efficacy, which are classified in the results of the brief meeting; collaborative experience, rules for encouraging participation, and solution-oriented approach, which are classified in the processes of the brief meeting. The discussion describes the educational advantages, significance, and limitations of the brief meeting for university students in the teacher training program as active learning.
書誌情報 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education

巻 11, p. 59-69, 発行日 2023-02-28
出版者
出版者 福山市立大学教育学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2187-6347
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12609650
DOI
関連タイプ isIdenticalTo
識別子タイプ DOI
関連識別子 info:doi/10.15096/fcu_education.11.06
フォーマット
内容記述タイプ Other
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
出版タイプResource http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-07-25 10:50:05.024751
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3