WEKO3
アイテム
CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討②
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/260
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/26040a83fb0-a8af-449a-b534-3d09a62954aa
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-07-05 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | CLD児の「母語」習得過程に現れる困難・障壁とその克服に関する研究:事例検討② | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | A Study of Difficulties and Barriers in the Acquisition of "Native Language" by Culturally, Linguistically Diverse Children and their Overcoming : A Case Study (2) | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | CLD児 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 発達保障 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本語支援 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 絵本 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 読み聞かせ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | “Culturally, Linguistically Diverse Children” | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Developmental guarantee | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese language support | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Picture books | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Storytelling | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
劉, 郷英
× 劉, 郷英× 丸山, 圭子× 宮野, 宏子× 小野, 方資× LIU, Xiangying× MARUYAMA, Keiko× MIYANO, Hiroko× ONO, Masayoshi |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 小学校に通うCLD児たちが抱える困難を前にした時,幼児期における発達保障の重要性が浮かび上がってくる。当研究チームでは,就学前のE児に対して日本語支援のためのアクション・リサーチを行った。E児は乳児期より不十分な日本語環境で育てられ,「母語」の基盤が年齢相応に育っていない。そこで,日本語がE児の「母語」として培われていくよう支援するため,週に一度,大学のゼミ室にて,絵本の読み聞かせ等の支援活動を実施することにした。2022年4 月から7 月までの3 か月間,E児の絵本に対する態度を観察し,絵本の時間が好きになるよう試行錯誤を行った。その中でE児が主体的に絵本と関わることができること,好きな絵本,母親の強制的な態度など,いくつかの気づきがあった。 The difficulties faced by CLD children attending elementary school highlight the importance of developmental support in early childhood. Our research team conducted an action research on Japanese language support for preschooler E. She was raised in an inadequate Japanese language environment from infancy, and the foundation of her "native language" was not developed in an age-appropriate manner. In order to support the development of Japanese as a "native language," we decided to read picture books to the child once a week in a seminar room at the university. During the three months, we observed the child’s attitude toward picture books and tried to make her like our storytelling time. Through this process, we noticed several things, such as the child's ability to interact with picture books independently, her favorite books, and her mother's coercive attitude. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 11, p. 103-113, 発行日 2023-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.11.09 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |