WEKO3
アイテム
実習経験を通した保育学生の子どもへの対応と理解の変容 : テキストマイニングによる分析
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/163
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/16380a48e61-6136-477d-a914-546a817f9d1f
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-06-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 実習経験を通した保育学生の子どもへの対応と理解の変容 : テキストマイニングによる分析 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Change of Childcare Course Student's Involvement and Understanding for Children through Practicum Experience : Analysis by Text-mining | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 保育者養成 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実習 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子どもへの対応 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子ども理解 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Early childhood practitioner training | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | practicum in kindergartens | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | involvement for children and understanding children | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
上山, 瑠津子
× 上山, 瑠津子× UEYAMA, Rutsuko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,実習経験を通して学生の子どもへの対応と理解はどのように変容するのかを検討することであった。そこで,幼稚園教育実習(15日間)の事前指導と事後指導に,仮想事例を用いて子どもへの対応や対応の難しさへの認識等について自由記述による質問紙調査を実施した。テキストマイニングによる分析の結果,実習経験を通して,子どもへの個別的,直接的な関わりから,子ども同士の関係を含めた間接的な関わりを重視するようになることが示された。また,乱暴な幼児事例に対しては,実習後に対応の難しさの認識が減少した。以上の結果から,実習の中で,子ども同士が助け合ったり,問題解決したりする姿を知り,またその姿を支える保育者の関わりを実際に見ることを通して,子どもへの対応や理解が変容していったと考えられる。 The purpose of this study was to examine how students' involvement and understanding for children are changed through practical training. We conducted a questionnaire survey on children's responses to hypothetical cases and their understanding of the difficulty of responding to them in pre and post guidance for practicum in kindergartens. The results of the text-mining analysis showed that, through practical training, students came to emphasize indirect relationships, including relationships between children, rather than individual and direct relationships between children and teachers. In addition, the understanding of difficulty in dealing with aggressive behavior cases decreased after the practicum. In conclusion, through practical training, the students were able to learn about children helping each other and solving problems, and by observing the interactions of the teachers, they were able to change their perspective on how to respond to and understand children. |
|||||
書誌情報 |
福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education 巻 10, p. 19-28, 発行日 2022-02-28 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||
DOI | ||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||
識別子タイプ | DOI | |||||
関連識別子 | info:doi/10.15096/fcu_education.10.03 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |