WEKO3
アイテム
「部分と全体の関係性」に関連する研究の動向:数概念の発達に関わるアプローチ
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/2000007
https://fcu.repo.nii.ac.jp/records/20000075524074d-90c1-4560-9f09-cf28fee18dd6
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-04-26 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 「部分と全体の関係性」に関連する研究の動向:数概念の発達に関わるアプローチ | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Trends in Research Regarding the “part-whole relationship” : Approaches in the Development of Number Concepts | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題 | 部分と全体の関係性 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題 | 数概念 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題 | 計数アプローチ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | ja | |||||||||
主題 | 構造的アプローチ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | Part-whole relationships | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | Number Concepts | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | Counting Approaches | |||||||||
キーワード | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題 | Structural Approaches | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||||||
著者 |
太田, 直樹
× 太田, 直樹
|
|||||||||
著者(英) | ||||||||||
姓名 | OHTA, Naoki | |||||||||
言語 | en | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 本研究の目的は,「部分と全体の関係性」に関する研究の動向を整理して,今後の展望を示すことである。「部分と全体の関係性」とは,整数の構成に関するものであり,幼児期から児童期に育まれる数概念の発達と関連が深い。「部分と全体の関係性」と数概念の発達に関連する学術論文を調査した結果,数概念の発達に関する研究は,1960年頃からの計数方略によるアプローチにより様々な知見が見いだされており,1980年頃から数の構成に関わる「部分と全体の関係性」といった構造的アプローチの視点がみられたことに整理した。課題としては,構造的アプローチによる研究は,近年焦点があてられてきたため,子供がどのように理解しているのか,また,どのように測るのかが明確ではないことを指摘した。さらに,本研究では,先行研究の整理を基に,「部分と全体の関係性」に関して,可換性,等価性,共変性,完全性の4つを構成要素として暫定的に設定した。 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | The purpose of this study is to organize trends in research regarding the "part-whole relationship" and present prospects for further research. This relationship pertains to the construction of integers and is closely related to the development of number concepts from early childhood to the juvenile period. Reviewing academic papers regarding the "part-whole relationship" and the development of number concepts, it can be summarized that research on the development of number concepts has yielded various insights through counting approaches from approximately 1960. Additionally, since approximately 1980, the structural approach perspective emerged concerning the composition of numbers and the "part-whole relationship." Recently, research focusing on the structural approach has gained focus, posing a challenge. However, how children understand it is not clear, nor how to measure it, due to the complexity of the perspective. Furthermore, in this study, building upon the previous studies, we tentatively established four components related to the “Part-whole relationships”: commutativity, equivalence, covariance, and completeness. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 福山市立大学教育学部研究紀要 en : Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University 巻 12, p. 25-33 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 福山市立大学教育学部 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 2187-6347 | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12609650 | |||||||||
DOI | ||||||||||
関連タイプ | isIdenticalTo | |||||||||
識別子タイプ | DOI | |||||||||
関連識別子 | doi.org/10.15096/fcu_education.12.04 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |