Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2025-03-10 |
タイトル |
|
|
タイトル |
中国の就学前教育における子どもの「主体性」の育成に関する考察:「3~6歳児の学習と発達ガイドライン」の計量テキスト分析による |
|
言語 |
ja |
タイトル |
|
|
タイトル |
The Development of Children's “Subjectivity” in Preschool Education in China : A Quantitative Text Analysis of the “Guidelines for Learning and Development of Children Aged 3 to 6” |
|
言語 |
en |
言語 |
|
|
言語 |
jpn |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
就学前教育 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
中国 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
主体性 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
3-6歳児童学習と発達指南 |
キーワード |
|
|
言語 |
ja |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
テキストマイニング |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
preschool education |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
China |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
subjectivity |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
Guidelines for Learning and Development of Children Aged 3 to 6 |
キーワード |
|
|
言語 |
en |
|
主題Scheme |
Other |
|
主題 |
text mining |
資源タイプ |
|
|
資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
|
資源タイプ |
departmental bulletin paper |
著者 |
今中, 博章
劉, 郷英
上山, 瑠津子
池田, 明子
高澤, 健司
|
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
IMANAKA, Hirofumi |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
LIU, Xiangying |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
EYAMA, Rutsuko |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
IKEDA, Akiko |
|
|
言語 |
en |
著者(英) |
|
|
|
姓名 |
TAKASAWA, Kenji |
|
|
言語 |
en |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
本研究の目的は,中国の「3~6歳児の学習と発達ガイドライン」の特徴を,とりわけ,子どもの「主体性」の観点から明らかにし,それを踏まえて,中国の就学前教育における子どもの「主体性」の育成について考察することであった。「ガイドライン」のテキストを分析対象とした計量テキスト分析の結果を踏まえ,次の考察がなされた。(1) 「主体性」や「主体」の語は抽出されなかったが,関連するいくつかの語が抽出されたことから,「ガイドライン」は子どもの「主体性」を尊重し,育むことを重視していることが考察された。(2) 階層的クラスター分析の結果から,「ガイドライン」の文中には,子どもの「主体性」を育むうえでの留意事項が含まれており,教師や保護者にとって,まさに手引き的な内容を「ガイドライン」は含むことが考察された。(3)子どもの「主体性」の2つの側面の育成に関することが,それぞれ「社会」領域と「芸術」領域に含まれていることが考察された。 |
|
言語 |
ja |
抄録 |
|
|
内容記述タイプ |
Abstract |
|
内容記述 |
This study aimed to clarify the characteristics of China’s “Guidelines for Learning and Development of Children Aged 3 to 6,” especially from the perspective of children’s “subjectivity,” as well as to explore the cultivation of children’s subjectivity in preschool education in China based on these findings. The following conclusions are the results derived from a quantitative text analysis of the “Guidelines” text: (1) Several related terms were identified, even though the terms “subjectivity” and “subject” were not extracted, which suggests that the “Guidelines” emphasize the significance of respecting and nurturing children’s subjectivity. (2) Hierarchical cluster analysis indicated that the “Guidelines” include considerations essential for fostering children’s subjectivity, which serves as a practical guide for teachers and parents. (3) The development of two aspects of children’s subjectivity was found to be addressed within the “social” and “artistic”domains. |
|
言語 |
en |
bibliographic_information |
ja : 福山市立大学教育学部研究紀要
en : Bulletin of the Faculty of Education
巻 13,
p. 1-11,
発行日 2025-02-28
|
出版者 |
|
|
出版者 |
福山市立大学教育学部 |
|
言語 |
ja |
item_10002_source_id_9 |
|
|
収録物識別子タイプ |
ISSN |
|
収録物識別子 |
2187-6347 |
item_10002_source_id_11 |
|
|
収録物識別子タイプ |
NCID |
|
収録物識別子 |
AA12609650 |
item_10002_relation_14 |
|
|
関連タイプ |
isIdenticalTo |
|
|
識別子タイプ |
DOI |
|
|
関連識別子 |
doi.org/10.15096/fcu_education.13.02 |
フォーマット |
|
|
内容記述タイプ |
Other |
|
内容記述 |
application/pdf |
|
言語 |
ja |
出版タイプ |
|
|
出版タイプ |
VoR |
|
出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |